18 juli, 2009

Friterad fisk på svenska

Får jag citera dig frågar jag? Ja, ja svarar han glatt. "Jesus måste ha använt friterade fiskar när han utspisade så många människor för när jag gör strömming räcker det med 3-4 stycken per person så det blir säkert över av det som jag har här". Han fortsätter med ett leende och "frityrsmeten smakar apa men det blir jättegott när man använder den till strömmingen. Den innehåller nämligen vinäger och salt". Han låter mig doppa ner ett finger och mycket riktigt - den är inte inställsam på något sätt. Ja, man kan nog säga att den smakar apa.

När började ni fritera fisk såhär frågar jag. Under 70-talet får jag till svar. På semestern var vi ute med båt mest hela tiden. Vi fångade fisk och min bror hade med sig en fritös. Då var det gott om torsk och det blev väldigt gott.

På berget är det uppdukat med ett litet bord. Där står strömming, frityrsmet och persilja. Persiljan friteras sist som ett roligt tillbehör. Vi sitter på skön värmedyna och kikar ut över fjärden medan vi hela tiden får små varma fiskar till bordet. De är delikata då frityrsmeten inte är så tjock som jag minns från engelska fish 'n' chips. Till dem serveras ris och en sås på majonnäs, gräddfil, bostongurka och vitlök.

Jag har inte hjärta att be om recept men det är säkert inte så svårt att klura ut genom att utgå från en klassisk frityrsmet och ersätta vätska med en del vinäger. Att svänga ihop en sås bör inte heller vara någon konst. Se bara till att det är sting på grejerna!

2 kommentarer:

Hannele sa...

Mums!

Jesus serverade nog surströmming..

Kinna sa...

Hannele - helt underbar kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...