23 juli, 2009

Cajsa Warg och tankar om mat

Det var ett bananskal sa Måns Falck som svar på min fråga hur han kommit in och blivit delägare i Cajsa Warg. På 90-årsjubileet hade jag förmånen att få sitta mitt emot honom och kunna stilla min nyfikenhet och frågorna trillar på. Jaha hur då? Som så många andra jobbade han extra. I hans fall var det på konsum (Coop) när han pluggade på handels. Därefter började han på Coops traineeprogram. Cajsa Warg ingick i Coop och det skulle bli ett större koncept inom koncernen men sen ändrades planerna och det blev Coop Norden 2003. Måns hade nära koppling till de som skulle ta över Cajsa och blev även han erbjuden att bli delägare. Och på den vägen är det fortsätter han. Jag startar butiken kl 6 varje morgon.

Eftersom vi äter mat från butiken blir min nästa fråga om de har catering. Ja, 200 kvällar om året. Han ser min konfunderade min och fortsätter. Personalen samlas kring maten ungefär en gång i månaden. En gång när de stod och lagade mat frågade en person om hon kunde komma med sitt företag och göra detsamma. Idag är "matlagningskurser" en ganska stor verksamhet. T ex är alla 30 kvällarna i november bokade men just nu på sommaren är det lugnt. De som deltar får gå upp med korgar i butiken och hämta råvaror. Inget eller nästintill inget är förberett utan alla ska kunna vara med och förstå hur maten lagas. Eget vin tas med och i valven nere i källaren lagas mat i "vanliga kök" och det är lite som egna rum chambre separée säger han.

Jag tycker mycket om konceptet liksom jag gillar hans tankar om ekologiskt och säsong. Det är ca 85% av maten som är i säsong som säljs och hellre säsong än ekologiskt samt att vi väljer lokalodlat. Idéer om ställningstaganden känns bra och det finns många fler på hemsidan. På bordet står bl a Cajsa Wargs eget kolsyrade vatten som bara fraktats 15 mil. Ett väldigt tydligt exempel på att det finns en många goda tankar och kunskaper bakom Cajsa.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...