26 juli, 2009

Ät svenska äpplen för helvete

Uttrycket är myntat av Anna Märit Wisén, en av ägarna till Kivikås musteri och jag kan inte annat än att instämma. Svenska äpplen är något mycket läckert och ju mer jag åker runt i Kivik hör jag lovsången till det svenska äpplet. Tunna skal, god smak tack vare många soltimmar och gynnsamt klimat.

Kivikås är ett minimusteri. Det är Maria som berättar. Hon sitter på huk på golvet för en av hyllorna har tappat botten och rapsoljeflaskor har gått sönder och jag får fråga henne allt jag kan medan hon försöker torka av golvet för att ingen ska halka. Kivikås must är en ej klarad must utan tillsatser, bara paströriserad i ca 80°C. Äpplena har olika smaker beroende på äppelsort och det kan vara otroligt olika smak. Transparent Blanc som är ett sommaräpple (kommer snart i trädgården) är surt. Sedan blir äpplena sötare ju längre de får sitta på träden.


Anna Märit och Calle Wisén köpte gården för 7 år sen. De arrenderar en del mark och en del av marken är försöksgård under Alnarp. Det är en av de mest välskötta odlingarna säger Maria stolt. Här finns både plommon, körsbär, päron och äpplen i en mängd sorter.
Man kan lämna in egen frukt som privatperson och få sin egen must om man vill.

Maria är filmare och här kan du kika på hennes film från hela processen från blomning till färdig must.

Bilderna är tagna med en Nokia N97 som jag lånar i sommar för att uppdatera med mobilt.

3 kommentarer:

ohmansmatovin sa...

Det är en skam att det inte finns svenska äpplen i butikerna!
Finns det inga lagar i det här landet!?

Jesper sa...

"En riktig karl äter inte bananer. Köp svensk frukt!" Hahaha :-) Finns den som tryck på t-shirt?
/Jesper

Kinna sa...

Ohman - som kund får man välja det svenska och fråga om det inte finns. Jag brukar själv tjata i min butik om det inte finns. Senast frågade jag efter svenska jordgubbar och det kom in efter några dagar. Själv har jag kvar vinteräpplen långt in på våren, men de har jag köpt i Kivik och tar med upp till Stockholm.

Jesper - du får fråga när du åker dit igen. Det är ju en jättebra idé.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...