10 juni, 2009

Strömming panerad i rågmjöl

Köpt rensad strömming får sig en extra omgång då jag helst klipper av ryggfenan. De ben jag ser tar jag bort då ben är det värsta jag vet. Jag sköljer dem och hänger upp dem på en skål för att rinna av. Sedan paneras strömmingen i rågmjöl blandat med salt och steks i smör. Det är en Österlensk variant för att ersätta ströbröd. Gott blir det.

Sillen serverar mamma med mycket gräslök och färsk tjock grädde. Med potatis blir det mycket gott. Om det blir sill över lägger vi in den till ättiksströmming. Då försvinner garanterat alla ben.

Till midsommar kan det vara gott att servera lite olika sorters inläggningar och ättiksströmmingen är definitivt en som jag gärna rekommenderar.

1 kommentar:

Hanneles paradis sa...

Strömming är så gott, men jag köper helst färdigstekt i fiskbilen eller äter ute (luktar inte så gott :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...