28 juni, 2009

Fläderblomssaft och fläder, bra på många sätt

Sen jag var liten har flädern varit en del av sommaren. Saft har gjorts både på blommor och bär. En del blommor har torkats för att använda till te. En bok som inspirerade mig mycket heter Örtagubben och jag läste flitigt då jag var intresserad av växternas läkande verkan. Därför blir jag extra glad då jag läser artikeln på Allt om Mats sida där de tar upp dessa effekter igen. Bl a berättar de att bären innehåller antioxidanter och att man får ett bra skydd mot influensa då man använder dem. Och vi som bara druckit saften på bären och teet på blommorna för att kloka gummor och gubbar sagt att den är feberdrivande och bra mot förkylning.
Recept på fläderbärsaft finns i I mormors skafferi. och här på bloggen.

4 kommentarer:

J sa...

Fläder är ju en fantastisk blomma! Min mormor brukade göra fläderblomsparfait när jag var liten. Egentligen är det väl något av en vuxendessert, men jag kommer ihåg att jag var väldigt förtjust i den. Mormors flädersaft som väl är basen i parfaiten är också god, men hon har inte gjort den på ett par år nu. Får väl tjata lite ;-)

J sa...

Och tack igen för dina fina tips angående listan. Jag ska rangordna fem st punkter idag tänkte jag.

Märtha Jonsson sa...

Fläderbärssaften skall drickas ganska koncentrerad och varm när man känner sig lite ruggig.Den är ett utmärkt medel i förkylningstider.Fanns ALLTID i skafferiet när jag var barn.

Kinna sa...

J jag håller tummarna för dig.

Märhta (Mamma) och du har alltid sett till att vi hållit oss friska med saft. kram på dig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...