06 maj, 2009

Lagrad squash - en övervintrare

Lite skeptisk var jag allt när mammas väninna gav oss de här squasharna. Jag har inte hittat något fel på dem och kan inte äta upp allt själv sa hon. De kändes fina förutom helt hårda i skalen och de hade övervintrat någonstans. Jag gissar i en jordkällare. Iallafall är jag inte den som är rädd och jag älskar ju squashgratin men köper inte när det inte är säsong så nu passade jag på att laga till höstens favorit. Det blev mycket gott. På något sätt karamelliserade sig squashen och fick en delikat smak. Kanske berodde den extra goda smaken på att jag bytte basilika mot dragon eftersom de förstnämnda inte fanns hemma. Om jag hade grönsaksland och lagringsmöjligheter skulle jag definitivt satsa på den här övervintraren.
Receptet på squashgratängen.

3 kommentarer:

Henrik sa...

Kul blogg! =) Men du har ju missat det viktigaste från mormor. Smörgåstårtan! =P Här får du en länk, Smörgåstårta.com

kryddburken sa...

Squasch är såå gott så gott! Hemodlat dessutom, vilken lycka!

Lagers tabberas sa...

De ser ju inte sådär välbehållna ut. Jag vet inte vad det är för squach, kanske vintersquach iu så fall så.
Tog själv upp de sista palsternackorna i förrgår samtidigt som jag sådde säsongens. Det blev en hel del att kasta och skära bort, men det som fanns kvar räckte till en fantastiskt god gratäng som serverades till grillad grisnacke.
Det var det absolut sista av skörd från förra årets odlande. Nu ligger allt där svart igen, förväntansfyllda odlingsbäddar.
I morgon ska löken ner, svartrot, haverrot och annat frosttåligt sås, i växthuset har gurka, tallrikssquasch, majs och olika sorters kål tagit sig upp och blir utplanterat den nionde juni!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...