20 maj, 2009

Isterband

När vi lämnade Ulriksdal häromkvällen fick vi en alldeles underbar påse med oss. I den fanns Skärvångens ost, en hemgjord jordgubbs- och rabarbermarmelad, fruktbröd och isterband. Allt var jättegott men insterbanden var i särklass. Hemgjorda var de förstås och vakumpackade.

Fredrik serverade dem på klassiskt manér med dillstuvad potatis. Egentligen borde de varit skurna i mitten (utan att skinnet går sönder) men avsett hur de serverades var de verkligen urgoda. Sådana skulle jag vilja lära mig göra.

4 kommentarer:

Örjan sa...

Skurna i mitten?
Menar Du längs med-skåra?
Prova i så fall med ugnstekning 125 grader max.
Så stekter jag mina isterband. I sig bara "nålprickade"

Kinna sa...

Just det, men en längs med-skåra. Tack för tips med ugnsbakning. Det kan jag tänka mig prova.

Dagens rätt sa...

Jag brukar grilla isterbanden smakar bra men kan ibland "fräsa" till lite för mycket.

Axel

Swedish Mike sa...

Ahh... Dillstuvad potatis och isterband. Ibland ser man saker som far en att sakna det gamla landet ;)

Gissa om jag blev hungrig efter att ha sett den har bilden!

Tack for en mycket trevlig minnesresa! ;)

// Mike

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...