13 maj, 2009

Grön kväll i Ulriksdal

Slut ögonen, känn efter och stå på en träbalkong. Se en vy med träd i sin första vårskrud, ett blommande äppelträd, ett par välansade lindar, grusgångar och lite längre bort Edsvikens stilla vatten. Hör bredvid dig hur ostronskalen krasar lite lätt. Fåglar kvittrar och det är lite smårysigt men precis lagom för att gilla att stå där på den vitmålade balkongen. Glada skratt och bubbel i glaset.
Jag ser och hör för mitt inre. Bilden finns där. Det är en grön kväll nära Margretelund precis som Olle Adolfsson skrev i sin visa och man kan förstå varifrån orden kommer. Jag äter svenska belon ostron, småpratar med kocken.



Går in på de såpaskurade plankorna. Hämtar lite havskräftor och räkor. Provsmakar de bruna pinnarna - ett bröd i pinnform som en finsk konditor på Ulriksdal gjort. Tommy (som jag tror han heter) har jobbat på Ulriksdals värdshus i 12 år. Nu står han ute i matsalen och månar, nästan blygt, om oss med en tjock finskt brytning.



Tommy berättar om bröden, Skärvångens ost medan alla andra ser till att vi är välförsedda både på tallrikar och i glas. Vi frossar i havskräftor, räkor och annat smått och gott.



Vad händer då på Ulriksdal? Jo, Gunnar Ström, krögaren, lanserar Ulriksdals Wärdshus småmysiga bok med Nio menyer och en kungamiddag. Lite utöver det vanliga då den innehåller en del historia och bilder på interiör och exteriör förutom alla recept. Det som jag tycker är extra fint är att Tommy och de andra kockarna är fotograferade och med fina porträtt i boken. Kanske skulle man kunnat ta ut svängarna ännu mera i formgivningen och proppat in lite fler av de unika recepten på sill som jag ätit flera gånger, där på Ulriksdals värdshus.

5 kommentarer:

Fd Bergshamrabo sa...

Det är väl ändå Edsvikens vatten du ser från Ulriksdal, även om Brunnsviken bara är ett något längre stenkast bort.

Kinna sa...

Skönt med folk som har koll. Jag svävade ut i min romantiska kväll. Ändrar med en gång. =) Tack!

Nässelblom och choklad sa...

Åh, så gott och trevligt - vilken kväll det blev. Synd att jag inte var där....

Anonym sa...

Svenska Belon ostron finns inte.
Belon är en plats i Frankrike.

Kinna sa...

Anonym - alltid lär man sig något nytt. Men även på svensk fisks hemsida skriver man att de kallas Belon i folkmun (även om jag var lite okunnig). http://www.svenskfisk.se/5006.aspx?cat1=&cat2=&size=20&page=0
Tack ändå för upplysningen!

Du får gärna skriva ut ditt namn när du kommenterar här.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...