14 maj, 2009

Gör en fisksallad på rester av fisk

Torsksallad?! Min väninna tittade klentroget på mig. Ja, sa jag, det är jättegott. Det här var någon gång i början av 80-talet innan alla kryddblandningar, färskta örter, torkade tomater och TV-kockar gjort sitt intåg i våra kök. Långt senare berättade väninnan att hon ofta serverat fisksallad efter den kvällen.

Fortfarande är salladen även min personliga favorit och underbar att ta till när det är fiskrester över. För, vad gör man med fisk som blivit över. Den är ju inte alltför lustig att värma igen som den är - eller?
Fantasin kom igång när mamma försåg mig med en större bytta kokt fisk. Hennes sista ord var - du kan alltid göra en fisksoppa mer matig med lite kokt fisk eller varför inte göra fisksalladen. Jag gillar de här uppfinningsrika tipsen som hon alltid kommer med.

Fisksallad
4 dl kokt fisk i bitar
1 dl långkornigt ris
250 g gröna ärtor
Sås
4 msk majonnäs
4 msk gräddfil
1 msk vinäger
1 vitlöksklyfta
salt
vitpeppar
3 msk klippt dill
Servering
citron
sallad

Koka riset. Koka upp de gröna ärterna med lite salt. Kyl ärter och ris. Blanda samman ingredienserna till såsen. Blanda ner fisk, ris och ärter i såsen. Smaka av. Lägg upp på salladsblad, garnera med dill och citron.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...