30 april, 2009

Rabarberprovningen

Vad kul att testa alla rabarberrecepten i boken på en gång. Tyvärr gick allt så fort så jag hann bara dokumentera hälften med bilder men det här är vad som serverades.

Rabarberkompott med kardemumma som lades på en hemgjord kavring med en tunt skuren skiva kotlettrad. Det tror jag var den största sensationen för de flesta. Kompotten får nämligen samma effekt som en chutney, att det sötsyrliga ger en härlig smak till köttet. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig servera den som ett annorlunda tillbehör till grillad karré. Kompott äts annars som regel som en finare efterrätt och kan kryddas med vanilj istället, eller varför inte med hela valnötter? Rabarberkompotten syns uppe till vänster på bilden med marmeladerna.



Rabarberbål som var fint med sin ljust rosa färg.

Smulpaj med rabarber. I smuldegen är det havregryn, något som vi själva älskar.



Lättgjord paj med rabarber är en av de pajer som förekommer ofta på olika ställen och som man kan variera på många olika sätt. I boken finns den med just därför att vi gör så många olika saker med pajen och den är så väldigt lätt att göra.

Rabarber med nöttäcke har jag ingen bild på men grovhackade nötter med syrliga rabarber blir förunderligt gott.

Till pajerna fanns en hemgjord vaniljsås.

Mamma hade bakat Hälsingekex (från Bersåboken) som serverades med ost och olika sorters rabarbermarmelader. Rabarbermarmelad med morot är min personliga favorit. Rabarbermarmelad med mandel är primörmarmeladen vi alltid fick när vi var små. Falsk hjortronsylt är en mild fin marmelad som verkligen kan påminna i smaken av hjortronsylt.

Vi ville också visa att man kan använda marmeladen på annat sätt än bara med kex eller bröd och mamma hade bakat Annatårta (från Bersåboken). Det är tunna bottnar där bl a potatis ingår och påminner om pariservåfflor, luftiga och frasiga på samma gång. En bild på Annatårtan finns här

Tack alla ni som kom och firade med oss! Ha en skön valborg!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för din trevliga Rabarbeart.Det är sannerligen mycket man kan göra av denna anspråkslösa växt.
trevlig valborg

/rolf

Nässelblom och choklad sa...

Åh, vad mycket jag missade när jag inte kunde komma. Det ser spännande och gott ut. Ha en trevlig valborgshelg!

Kinna sa...

Tack och trevlig valborg själva!

Åsa sa...

Oj, oj oj vad mycket gott! Det blev säkert en riktig rabarbersuccé!
Nu längtar jag hem till min lilla täppa och är supernyfiken på hur mycket just rabarberna har vuxit till sig.

Åsa sa...

p.s. - snart tar jag flyget - bara en månad kvar...

Kinna sa...

Åsa - välkommen hem! Det låter som om du längtar till gamla Svedala. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...