13 april, 2009

Fantastiska ägg

Ägg direkt inköpta hos äggproducenten i Örtomta är nog de godaste ägg jag ätit på länge.

Under påsken hade vi diskussion om ägg och kolesterol. Med en läkare vid bordet fick vi beskedet att man inte behöver vara orolig om man inte överkonsumerar ägg. Ät inte ägg 3-4 gånger om dagen och regelbundet var hans råd. Alltså inget att oroa sig för.

Ägg förebygger hjärt och kärlsjukdomar enligt Nyfiken vital. De innehåller enkelomättat fett som skapar kolesterol men den typ som är nyttig. Sen innehåller de massor av andra nyttigheter som bl a A-vitamin, D-vitamin, E-vitamin, folsyra, järn och kalcium. Ägg är fantastiska även ur näringmässig synvinkel.

1 kommentar:

Åsa sa...

Phew! Då kan jag lugnt fortsätta mitt periodande på ägg. Ser ut att vara ett perfekt kokat ägg på bilden - ff lite mörkt och löst i mitten :) Äter ägg i perioder så kommer jag på mig själv och får lite lätt avsmak och tänker för mycket på vad det är så kan jag inte äta ägg på ett tag. Men sen blir jag sugen igen :) Just nu är en äggperiod! Ska nog koka mig ett till kvällsmat nu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...