02 april, 2009

Antikmässan - À table

Antikkviteter och andra rariteter intresserar mig då jag vuxit upp med en mamma som drog med mig redan som 10-åring på auktioner. Pappa fick alltid komma och hämta oss och de inropade byråerna, dörrarna eller en nedmonterad kakelugn. Jag älskade att få följa med. Lite för blyg för att ropa men gillade att traska hem med spännande saker som hade historia. Därför kan jag bara njuta av att få vara med på vernissagen på Antikmässan som nu börjar i Älvsjö.

Vi började med att lyssna på Peder Lamm och Lotta Ahlvar om idéutställningar som inspirerades av både money penny, 20-tal, att man nu inreder med reseeffekter, militärisk inspiration och orientaliskt. Att blanda gammalt och nytt har alltid varit min grej så jag känner igen mig. Peder var extra rolig med uppvisande av en helt onödigt cigarett etui och en porrig porslinsfigurin. Han menade på att nu vet vi varför det finns så många kineser.

Sanna Gebeyehu och Aia Jüdes från Rekostylisterna har gjort en fantastisk utställning med det dukade bordet som utgångspunkt. À table!


Utställningen består av sex rum; frukost/Empire & Regency, lunch/Fransk romantik, mellanmål/1970-talet & gröna vågen, afternoon tea/Orientalism & Viktorianskt, middag/Barock.

I mormors berså och I mormors skafferi ligger uppslagna i utställningens ena del.

Sanna gillar, liksom jag själv, gamla hederliga mormors kokböcker.

Vem minns inte plupp, näbbskor och palestinasjalar på 70-talet.

Svepaskar är favoriter som jag växt upp med. Där hade vi alltid stora knäckebröd.

En charlotte russe som ska hålla i fyra dagar. Mamma Märtha har konsultat med råd om hur det ska hålla ihop.


Vem drömmer inte om romantiska måltider i badet.





...eller en stramare bricka i manlig stil med pipa och annat smått och gott.



Helst skulle jag velat ha många saker med mig hem men det är nog tur att man inte kan köpa obegränsat för det skulle resultera i ändrat boende också. Det räcker med att skåpen redan dignar av vackra hushållsprylar.

Du hittar med från Antikmässanantikmässans blogg. och Antikmässans fanclub på facebook.

4 kommentarer:

Husmodern sa...

Åh, jag ska gå imorrn em! Vad fint det ser ut!

Emma sa...

Plupp minns tom jag från min barndom och jag är född 84.. älskade plupp =)

kryddburken sa...

Vilka fantastinska bilder! Det är nåt visst med gamla ting! så vackert... Ha en toppenfin helg & njut av vårvärmen nu!

Kinna sa...

Husmodern - hoppas du hittade något - kanske fina smycken.

Emma - plupp var min älsklingsfigur.

Kryddburken - jag hoppas du får njuta själv. Nu ser jag fram emot vår fina balkong och hoppas det blir mkt vårsol på den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...