15 mars, 2009

Surdegsbröd Pain de Martin

Att få provbaka till Martin då han jobbade med sin brödbok fick mig att på allvar testa surdegsbakning. Det tar tid men bröden blir goda och nyttiga. Jag gjorde en surdegsgrund som gick att använda flera gånger. Den stod längre än Martin sagt att den kunde stå och när den skulle användas togs en del och stoppades i ny burk, matades lite och kom igång. Precis som Martin säger, det blir olika varje gång. Till sist surnade innehållet så mycket att den inte luktade särskilt gott längre. Då åkte den ut. Men man kan både torka och frysa surdegsgrund. Min luktade gott och fräscht i flera veckor fast den stod i värme uppe på kylskåpet så spara den ett tag går tydligen också. Bröden på bilden är från första omgången som jag gjorde.

4 kommentarer:

Philip sa...

Är det råg- eller vetesurdeg du har där? Det ser ljust ut så jag skulle satsa mina pengar på vete.

Kinna sa...

Philip - ljus men ändå en rågsurdeg. =)

Kristina Eriksson sa...

Å de var fina! Det låter som ett roligt uppdrag!

Kinna sa...

Underbart uppdrag och jag har fler recept som jag gärna skulle vilja prova. Knäcke på surdeg t ex låter hur kul som helst.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...