05 mars, 2009

Lunch på Ulriksdals värdshus

Ulriksdals värdshus ligger idylliskt inbäddat bland träd och småhus. Det är lugnt och tyst för lunchen har inte börjat när vi kommer. Vi är alldeles för tidiga men chansar på att det ska finnas bord utan att vi bokat i förväg. Solen skiner. Det är klart och kallt i luften.

I matsalen är vi till en början nästintill ensamma. Men efterhand ramlar det in familjer som är där för att fira en födelsedag eller par som precis som oss är ute och njuter av en lördag i solen. Stämningen är skön och personalen urtrevlig.

Inga problem att få bord och vi kikar som hastigast på vad som är framdukat. Ett rejält sillbord med diverse inläggningar möter oss först. Det är nog det här som jag gillar allra mest.

Därefter kallskuret med fisk, olika patéer och röror. Tillbehör som syltlök, gurkor och kapris tycker jag mycket om.

Sen kallskuret med kött. Det lämnar mig lite mera kallsinnig men jag kikar över till det småvarma och kan inte låta bli att puffa på något som jag inte kan klura ut vad det är. En potatisbulle eller...vadå. Tyvärr har de inga lappar vid rätterna så man gissar lite.

Den lilla fläsksteken är helt delikat. Katrinplommon och rårörda lingon till är sensationellt gott. Den sak som jag puffat på lite visar sig vara....en fattig riddare gjord på baguette. Supergoda men lite felplacerade på småvarma bordet. Vi äter ändå med förtjusning.

Självklart är det något gott efter. Små panacottaglas med passionsfrukt, marmeladkonfekt (som de inte gjort själva), chokladbröd, morotskaka med glasyr, mjuk chokladkaka och frukt. Ostarna orkar jag inte ens med fast jag älskar ost!

Vi rullar hem och fast vi inte tycker vi ätit så mycket är vi mätta och belåtna till nästa morgon.

10 kommentarer:

Lyxpiraya sa...

Åh, vaf skoj!Där har jag jobbat .För en miljon år sedan :)

Kinna sa...

Vad häftigt!

Lagers tabberas sa...

Och hur mycket kostar ett sådant kalas undrar man?

Åsa sa...

Åååh, mums vad gott! Och vad fiiint det är där nu :) Låter som en superhärlig dag. Det är en plats som står på min egna "restaurangreseplan"

Kinna sa...

lager - en hel del men jag behövde det.

Åsa - du kommer inte att bli besviken. =)

Matlycka sa...

Ville bara tipsa om våran nya prenumerationstjänst.

Från 785kr får du smart planerade
matkassar med nyttig mat direkt till dörren.

www.matlycka.se

TheKitchenslut sa...

Åhå, vilket ställe! =) Och vilken mat! =)

Husmodern sa...

Lunch? Brunch, väl? Avis! Du kan få gästblogga i min Brunchgide...
: )

Kinna sa...

Husmoderns - nej, lunch. Ingen tillstymmelse till fil eller annat som hör brunchen till. Jag gästbloggar gärna hos dig.

Husmodern sa...

Det är alltså... lunch-buffé?
Oh, ja, gärna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...