25 mars, 2009

Lansering av I mormors skafferi

Nu lanserar vi boken I mormors skafferi fem generationers konservering dryck & dessert. Lanseringen sker på Trädgårdsmässan 26-29 mars, monter A06:215. Och det ska bli så roligt!

Innehåll
I boken vill vi visa hur man tar till vara trädgårdens överflöd på ett hållbart sätt. Gamla beprövade metoder som konservering med socker, salt eller ättika, liksom infrysning eller torkning beskrivs och förklaras på ett enkelt och inspirerande sätt. Dessutom ger vi tips på hur det som konserveras, saftas och syltas kan användas på olika sätt. Saft kan bli soppa, sås, kräm eller en läskande drink medan inlagda frukter passar utmärkt i efterrätter.

Idé och författare eller snarare bakgrund
När de gamla ärvda vaxduksböckerna föll i delar började jag dokumentera recepten och tillsammans med mamma Märtha ta fram I mormors berså och nu I mormors skafferi. Tanken är att det ska vara enkelt och roligt i köket och därför innehåller böckerna både tips och anekdoter. Mamma har bakat och lagt in medan jag har fotograferat. Fotona är till större delen tagna i familjens trädgård med familjens porslin och textilier.

Jag kommer själv ihåg hur mormor odlade gurkor, jordgubbar, plommon och äpplen som hon sedan sålde på torget. Idag är det snarast exklusivt att odla och laga sin egen mat.

- Idag kan vi återknyta till mycket av tidigare generationers kunnande, då vi måste hushålla med energin och värna vår miljö säger mamma. Dessutom vet man vad egenproducerad mat innehåller. För oss är det viktigt med mat efter säsong och helst närproducerad mat.

Formgivning
Min lillasyster Elina Jonsson, har formgivit böckerna så att de enkelt kan ligga uppslagna i köket, med matt papper som bjuder in till anteckningar och en slitstark pärm som tål att användas. Samtidigt leder den enkla bruna pärmen tankarna till de gamla vackra vaxduksböckerna.

Tidigare utgivning
I mormors skafferi är helt producerad i egen regi och ges ut på eget förlag. Tidigare böcker är I mormors berså - fem generationers bröd bakverk & tårtor samt In Grandma’s Arbor - five generations of bread pastries & cakes.

Varmt välkommen!


Sponsor av montergolv: Bjoorn - klickgolv på nätet.

16 kommentarer:

Åsa sa...

Grattis igen! Vad kul. Jag har redan puffat på mamma att åka till trädgårdsmässan och lägga vantarna på ett ex :)

Lycka till, vännen!

Kinna sa...

Åsa - vad du är schysst! Hon är så välkommen - men jag gissar att hon har en bit att åka...

Stefan Callert sa...

Gratulerar till nya boken, jag är säker på att den är minst lika bra som I mormors berså (som jag fick i julklapp)!

Jag tycker att det är så otroligt kul att ni gör all produktion själva, hoppas verkligen att det går jättejättebra!

Bästa hälsningar,
Stefan

Kinna sa...

Stefan - Vad roligt att du gillar boken. Tack! Nu ska jag iväg till mässan och jag tar din glada kommentar med mig och hoppas själv att det går bra.

Jesper sa...

Som det brukar heta i vissa kretsar: "ÄNTLIGEN!" Vad roligt att boken äntligen kommit. Bra jobbat, och keep it up.

Du är min idol.
:-)

Pytte sa...

Jättejättestort grattis, vilken grej! Lycka till!

Grönsaksbloggaren sa...

Jag har läst boken och den är jättebra! Full med trevliga recept. Ska testa till sommaren, så fort skörden är klar. Är särskilt sugen på några körsbär inlagda i konjak och sherry, och på flera varianter av tysk käsekuchen.

Kinna sa...

Käsekuchen är mina speciella favoriter som jag skrev in i min vaxduksbok 1980 som au-pair i Tyskland. Tiden går...

anna laurila sa...

Hej Kinna, jag kommer förbi dig i morrn!

Kram Anna

Daniel Roos sa...

Kul med ny bok :-) Hoppas du kommer och hälsar på igen snart må så gott kram från Daniel

Emmie sa...

Åh vad roligt. Var kommer den gå att få tag på (förutom trädgårdsmässan då)?

io sa...

åh, boken är underbar - läste hela tågresan hem och det är redan en klar favorit bland mina MÅNGA kokböcker! Hoppas vi får ett lugnt barn så att jag hinner göra allt som jag prickat för i boken, t ex den gamla favoriten tallskottsparfait!

Marias Kakburk sa...

Va härligt! Det låter som en otroligt mysig bok:)

Kinna sa...

Anna - du hann inte ner eller hur? Eller jobbar du i helgen?

Jesper och Pytte - tack!

Grönsaksbloggaren - Du gillar också käsekuchen. Vi borde inte vänta till sommaren.

Daniel - jag kommer...längtar efter dammsugare =)

Emmie - vilken bokaffär som helst eller nätet. Bor du i Stockholm är du snart välkommen på en happening hemma hos mig.

io - åh du underbara. Du får säkert ett lugnt och gulligt barn.

Maria - andra får avgöra.

Vera sa...

Åh vad jag önskar att jag hade varit på trädgårdsmässan. Hoppas det blev lyckat. Min man fick faktiskt åka dit på kick-off-dag med jobbet, men jag visste inte att du var där, annars hade jag skickat honom till din monter för att köpa en bok till mig!

Kinna sa...

Vera - det gick bra på mässan. Mycket folk och fina kontakter. Håll utkik på bloggen för jag kommer att ha en happening i April och bjuda in. Eller maila mig så försöker jag få iväg inbjudan direkt. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...