06 mars, 2009

Daniel Roos - chefskonditor på Operakällaren

Daniel Roos är en virtuos på desserter och utan att tappa koncentrationen lägger han upp de mest ljuvliga saker medan vi småpratar - i Operakällarens restaurangkök. Kvällen har inte kommit igång än. De flesta runtomkring står och förbereder, hackar och skär. Daniels kollega lyssnar på oss medan en kolasås hälls i en kastrull. Så presenteras den roliga efterrätten med mariekexglass där lite bladguld ligger på toppen, mariekex i smulor och en rolig tub med en kräm på brynt smör. Vad innehåller den här frågar jag om tuben. Allt möjligt onyttigt säger Daniel och skrattar. Små dammsugare, violmaccroner och marmeladkonfekt trollas fram. En dessert till orkar jag och god rostad kokossorbet och passionspanacotta smälter i munnen.

Lite nyfiken är jag så jag frågar hur allting började. Jo, redan i åttan var Daniel på Coop på Sveavägen och hjälpte till i bageridelen. Han började hänga där och efter nian var han fast. Det blev konditorlinjen. En riktigt målmedveten herre, det förstår jag, för inget runtvalsande med olika saker utan han vill lära sig så mycket som möjligt. Snart är det dags för tävlingar och han vill nå till grand finale i Spanien, inte stupa på målsnöret. Drömmen om något eget hägrar men det blir några år fram till dess. Gå långt är det minsta man kan säga om Daniel - han kommer att gå väldigt långt med sin målmedventenhet, kompetens och underbara personlighet.

6 kommentarer:

Kalasgott sa...

Daniel är helt fantastiskt duktig, verkligen grym! :-)

Kinna sa...

...och trevlig!

Lisa sa...

Precis! han är inte bara duktig utan en raring också! Det låer löjligt men det gör det ännu godare att äta hans mat.

Kristina Eriksson sa...

Härligt med målmedvetna människor!

Husmodern sa...

Åååhhh, kan inte jag få följa med nästa gång...

Maria sa...

Måste få tummen ur och komma iväg till OK för att äta Daniels desserter!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...