12 februari, 2009

Vitkålssallader

Just nu har jag pippi på att laga sallader med vitkål. Det är en billig och bra basvara som dessutom är i säsong vilket tilltalar mig. God är den också bara den varieras. Men det tog lite tid att komma hit. Blev nog avskräckt i skolan där lingon och vitkål serverades till blodpudding. Som många barn gillade jag inte blandningar och definitivt inte den här. Tror att det kan ha varit att vitkålen också var styv och skuren i för långa, tunna bitar. Den spretade liksom ur munnen.

Nåväl, här kommer iallafall sallader som jag testat och gillade. Den ena är slakad och innehåller inlagd gurka, ett tips som jag fick på jobbet.

Vitkålssallad med apelsin (skiss)
1/4 vitkål
ett par apelsiner
majonnäs
crème fraiche
salt

Skiva vitkålen fint, skala och skär apelsinen i småbitar. Blanda majonnäs med crème fraiche tills du gillar konsistens och smak. Blanda allt och smaka av med salt.

Slakad vitkålssallad (skiss)
1/4 vitkål
1/4 purjo
1 hel stor inlagd gurka
1 äpple
1 morot
1 stång selleri (kan uteslutas)
1 dl vatten
1/2 dl olivolja
1/2 dl äppelcidervinäger
salt
ev peppar

Strimla vitkålen och purjon fint. Hetta upp dressingen och häll het över grönsakerna. Strimla gurkan, sellerin, riv äpplet med skalet, skala moroten och strimla fint. Blanda och smaka av med salt och ev peppar.

3 kommentarer:

sanna sa...

Jag älskar kombon vitkål och morot! Blanda i lite turkisk yoghurt citron tills det känns bra och lite pressad vitlök + salt o peppar. Dressingen ska bli som ett tunnt hölje runt allt. Jag bara älskar denna coleslaw. Ibland lyxar jag med pumpakärnor i.

Nu ska jag testa dina fina vitkålssallader :)

Linn sa...

Om du prenumerarar på Årstidernas ekolådan så får du kål för en hel livstid nu i vintertider. Värt att testa! Men jag måste säga att jag börjar bli lite less...Faktiskt. Fast en shysst kålsoppa är aldrig fel med ett gott bröd till. :)

Njut i din trädgård sa...

Måste bara provas! Jag vet ju att jag tycker väldigt mycket om vitkål, men det är ytterst sällan jag letar upp ett recept och tillagar det själv.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...