02 februari, 2009

Sparsam

Vad du är sparsam säger min kollega och tillägger i samma andetag, det är inte negativt menat. Hon ser nämligen min läppenna som bara är 5 cm lång. Hade det varit min hade jag kastat den för länge sen fortsätter hon leende. Javisst är jag sparsam och kastar för lite, men så köper jag inte heller så mycket nytt. Det är likadant med mat. Kan jag göra något av en rest eller något överblivet så gör jag det.

Just nu tar jag fasta på något jag läste; att det finns minst en månads mat i skåpen så jag håller på att göra mat av bruna och små vita bönor, stora vita bönor, gula ärtor, pastasorter, quinoa, råris, bulgur och diverse i frysen och på konservburkar. Och det stämmer, det finns mat för minst en månad framåt förutsatt att det kompletteras lite med färskvaror.

Ikväll blev det en liten, liten förrätt av knappt en halv dl överbliven piggvar, majonnäs, gräslök och en skiva bröd. Brödet skars så det blev två riktigt tunna skivor och rostades. Av resten gjordes en minimal fisksallad som var lagom till båda skivorna bröd. Inget gick till spillo och gott var det.

5 kommentarer:

Elin sa...

Kul liknelse mellan smink och matplanering :)

Kinna sa...

Elin - den är kanske inte helt klockren...;)

Åsa sa...

Heja, heja! Jag håller helt på dig att ta vara på allt och använda upp det man har.
Här är galet mycket att göra men jag kan inte låta bli att slänga ett öga på inläggen här. Hinner dessvärre varken kommentera något vidare eller blogga själv. Nu är studenterna på ingång och det är litt kaos p g a ovädret i London med inställda flyg och massor av fullbokningar på planen nu som börjar lyfta igen.

Hoppas det ska bli lite lugnare om ett par veckor då alla är på plats och "vardagen" börjar rulla.
/åsa

Hanneles paradis sa...

jag försöker städa och tömma, vill inte längre ha en månads mat hemma. Jag är mästare på rester, slänger inte mycket.

Kinna sa...

Åsa - stressan inte för mycket och jag önskar dig all lycka till. Det ska bli kul att följa inlägg från "ditt nya land".

Hannele - roligt att höra att det finns fler som jag. Skåpen hos mig börjar äntligen bli lite mera översiktliga. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...