05 februari, 2009

På vägen hem hittade jag fyra jungfrur

Alltså jag var på Stadsmissionen. Hittade små "flaskor i glas" som kallas för jungfru. Köpte alla 4. Tänker ha dem att servera brännvin nu när jag kryddar flera sorter. Har redan Besk och Slottsbrännvin.

Jungfru är ett gammalt svenskt rymdmått. Namnet jungfru anses komma av att man ofta använde ett mått i form av en stympad kon som hade vissa likheter med en kvinna iklädd en fotsid kjol.

En jungfru = 1/4 kvarter = 1/16 stop =1/32 kanna = 8,2 cl. Användes mest om brännvin. Det officiella namnet var ort. (Källa wapedia)

11 kommentarer:

Rebecca sa...

Tack för informationen. Jag fick fyra såna för några veckor sedan när vi städade ur mammas och pappas källare. Nu vet jag vad jag ska använda dem till =).

Ninne sa...

Himla söta flaskor i alla fall! :-)

Örjan sa...

Även betecknat/kallat jumfru.
Se NE

Jennie sa...

Men vad snygga dom var! :-)
Förstår absolur varför du köpte allihopa!

// Jennie

Christina W sa...

De var fantastiskt söta. Och historien hade jag inte en aning om.

Daniel Roos sa...

Vilket fynd ! Grattis hoppas du mår bara bra vi hörs mvh Daniel

Hanneles paradis sa...

Det visste jag inte.

kristin sa...

Går säkert att använda som lökglas också!

Kristina Eriksson sa...

Ja sådana har man ju sett och jag instämmer med alla andra, det hade jag ingen aning om!!

Big_Swede sa...

Ser ut som dom är från Skrufs Glasbruk, säljs med ett snapsglas.

Kinna sa...

Big Sweden - kan vara det men de här är inte munblåsta utan fabrikstillverkade. Har sett de fina från Skruf också.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...