10 februari, 2009

Nyfiken på en strut

Det finns några uttryck för strut, t ex glasstrut, nyfiken i en strut och dumstrut. Det sistnämnda uttrycket var nytt för mig och på wikipedia står det att "en dumstrut är en pappstrut att sätta på huvudet liknande en stjärngossestrut". Tyvärr är den inte förknippad med något positivt utan den som gjort något dumt blev bestraffad genom att ta på sig dumstruten och skämmas inför resten av klassen, ofta i skamvrån.

Struten som jag har gjort är definivt ingen dumstrut och ska inte sättas på huvudet. Den är en läcker efterrätt som är superlätt att göra. Degen tar 1 minut att röra ihop och en plåt tar 4 min i ugnen. Under tiden vispas grädden. Jag testade att fylla den med hemgjord tranbärssylt och grädde. Suvervän kombo! Perfekt efterrätt till alla hjärtans?

Strutar
8 st
1 ägg
socker
vetemjöl

FYLLNING
sylt
3–4 dl grädde till 8 strutar

Väg ägget. Ta lika mycket socker som ägget väger och hälften så mycket mjöl. Rör ihop allt väl. Smöra och mjöla en plåt väl eller använd bakplåtspapper i teflon. Fördela en matsked av smeten i tunna plättar på plåten eller bakplåtspappret och sätt in i ugnen på 225°C ca 4 minuter. När kakorna fått färg och tas ur ugnen, formas de genast till strutar. Om de är för stela att forma värms de lite i ugnen igen. Fyll med sylt och vispad grädde.

recept ur I mormors berså

4 kommentarer:

Husmodern sa...

Gud så gott! Mitt förhållande till strutar är väldigt säsongsförknippat. Det är egentligen bara på sommaren jag äter strutar och dricker punch.
Men nu blir jag lite sugen på mina med lingon..
http://husmoderns.blogspot.com/2007/07/sommarsmak-no-1.html

Hexmaster sa...

"Nyfiken i en strut" kommer från den tiden då man fick sprätta upp böcker. Nyfikna kunde kika på ouppsprättade sidor, som då bildade en sorts strut.

Varifrån dumstruten kommer har jag aldrig fått klarlagt.

Bagarberta sa...

Såna minns jag att min mamma gjorde när jag var liten. Jättegoda med kall grädde. Lite svåra att svänga ihop i rätt ögonblick vill jag minnas. Jag ska göra såna till någon efterrätt snart. Tack!

Mikael Harmander sa...

Eftersom Husmodern nämner att hon om sommaren äter strutar och punsch. Vill jag bara tipsa om att punsch serverad iskall är galant till semlor. Har provat och skrivit inlägg om det på min blogg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...