06 februari, 2009

Fredagmiddag stuvad savoykål


Savoykålen är oerhört vacker. Den är helt fantastisk i naturen när daggen ligger med stora droppar i alla veck och vinglingar. Lika bra gör den sig på tallriken och känns som ett fräscht alternativ till rotfrukter på vintern. Kokt med en smörklick - en delikatess eller stuvad med grädde eller crème fraiche. Nästan en mindre fest. Vi serverade den till gravad lax i skivor men jag tror bara fantasin sätter gränserna var den passar som tillbehör. Dessutom uteslöt vi potatisen och rätten blev nog ganska GI-mässig.

Stuvad savoykål
4 pers
1 litet huvud
ev lite vetemjöl
1 burk crème fraiche (34%) alt vispgrädde
1 hönsbuljongtärning

Strimla kålen fint. Ta bort den grövsta delen av stocken. Fräs i smör utan att kålen tar färg. Lägg i buljongtärning. Häll på lite vatten så att det bräseras och efter en stund en aning mjöl om det ska vara tjockare konsistens. Tillsätt crème fraiche och låt puttra tills kålen är mjuk. Smaka av med salt om det behövs.

5 kommentarer:

Lyxpiraya sa...

Kål är gott , en av mina favoritgrönsaker fktiskt !

Husmodern sa...

Åh, jag äääälskar stuvad kål! Det gäller att passa på lite nu, snart är säsongen över..

Hanneles paradis på Hisingen sa...

jag vill ha stuvad kål...

kristin sa...

Jag älskar savojkål i alla dess former, men lyckas alltid kalla den för spetskål eftersom bladen ser ut som att dom är gjorda av spets. Och snart kommer den färska vitkålen, hurra!

Kinna sa...

Jag har också kommit att älska kål. Det kommer fler recept.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...