26 januari, 2009

Svarta fynd i frysen

Det är nu jag njuter av sommarens frysta delikatesser. Finns det något godare än hemgjord svart vinbärssylt på filen eller vaniljglass? Vi brukar koka lite efterhand för att ha färsk sylt hela vintern.

Svart vinbärssylt (Märtha)
1 kg svarta vinbär
1 dl vatten
ca 500 g socker
natriumbensoat (NB)

Mixa bären i matberedaren. Koka upp med vatten i ca 10 min. Blanda ner socker och låt koka ytterligare ca 3 min. Tillsätt NB. Häll på väl rengjorda, varma burkar. Paraffinera när sylten är kall.

9 kommentarer:

Jennie sa...

Åh så ljvuligt gott det är med fil & hemmakokad sylt! Och bilden, den är helt underbar!

Sara sa...

Vilken fin bild, jag måste säga att jag blir lite avis! Kan tänka mej att det är himmelskt gott!

Daniel Roos sa...

Ser riktigt gott ut. Synd att jag missa burk bytar kvällen det verkar varit riktigt kul måste jag säga ha det så gott mvh Daniel

Marias Kakburk sa...

Visst är det härligt att fynda i frysen, ser verkligen gott ut:)!

Bendel sa...

Nej, det finns nog inget godare än svart vinbärssylt i fil! Min sista skvätt gick åt så sent som idag!

Inredningsbloggar sa...

Det ser mycket gott ut!
Hanna
blommorifonstret.blogspot.com

Doris och Rita sa...

Trevligt att träffas i fredags.
Om nu sylten skulle stå för länge innan den blir uppäten är du välkommen att gästblogga om det på http://kortdatum.wordpress.com/

Kinna sa...

Tack för alla fina kommentarerer!

Daniel - ja, jag saknade dig på burkbytarkvällen. Det hade varit kul att ses IRL.

torontoanna sa...

oj, vad jag saknar fil!!!! Ser sa himla gott ut! Jattefin blogg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...