03 januari, 2009

Grönkålssoppa

En soppa som jag har hört talas om men inte provat själv fram till idag är grönkålssoppa. Den brukar göras på samma sätt som nässel- eller spenatsoppa. Någon vecka före jul köpte jag lite grönkål som skulle bli långkål men som nu har legat på balkongen i en påse i mer än 3 veckor. Ingen skada skedd för den håller sig bra t o m när det är snö ute. Snabbt skar jag bort de stora nerverna i mitten. Resten av bladen sköljde jag ganska så noga och tur var väl det för det fanns en levande snigel kvar i sköljvattnet. Sedan fick bladen koka i lättsaltat vatten knappt 15 minuter. En del av kokvattnet hälldes av i ett kärl och snabbt gjorde jag en puré med stavmixern. Lite grädde och mjölk med mjöl skakades upp och soppan reddes. Smaksättning var salt, buljongtärning en aning vinäger. Med en ostmacka blev det en superenkel och värmande lunch. Det bästa är att det är säsong för grönkål såhär i dec/jan. Närodlat skulle jag tro att det också är då vi inte behöver gå över ån....

3 kommentarer:

SannaFridh sa...

Hej!
Hittade din blogg idag och blev så förtjust över alla fina bilder och recept. Nu har jag lagt den som en länk från min blogg. Jag hoppas det är okey.

Kinna sa...

Tack! Vad kul att du tycker om bloggen. Hoppas du kommer att hitta mer som du gillar under 2009.

Ulrika sa...

Hej! Jag surfade runt efter ett enkelt recept på grönkålssoppa och hittade hit. Ibland har man tur!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...