21 januari, 2009

Formex spaningar

Formex är en rolig present och design mässa där jag kan gå runt i timmar. Tur att det inte är någon försäljning för då skulle jag inte kunna komma därifrån med några pengar kvar. (Det är en fackmässa för branschfolk).

Tematutställningen i år var sagor och drömmar, Wonderland Stories, som suveräne Jan Rundgren gestaltat på entrétorget. "Många av barndomens klassiska sagor har varit vår största inspirationskälla. Sagor är också ett sätt att bearbeta den skräck som barnet känner inför vuxenlivet ­ och som en del av oss för alltid känner inför plikter, ordning och förordningar". Källa Formex hemsida.
När jag tänker sagor tänker jag på storytelling och att en väl berättad historia ger saker vingar, liksom en inspirerande förpackning får igång fantasin och skapar köplusta. Därför lyssnade jag lite extra på historier som berättades bland de utställare jag pratade med.

Muddus hjortron presenterade choklad utan konserveringsmedel. Det har vi haft i många år men först nu känner vi av en större efterfrågan berättar Lars Hansson. Stolt visar han lakritstryffeln med flingsalt skapad då kungen skulle inviga huvudnivån i Malmbergets gruva, 1 100 m under mark. Det är deras mest sålda pralin. Att de sedan tillverkas av vilt växande kakaobönor i Bolivias Djungel gör ju inte det hela sämre.

Scandchoco med webbutiken Goda saker har läckra chokladsorter. Jag har skrivit om dem förut men gör det gärna igen. Martin Jörgensen berättade om Shawn Askinosie, en försvarsadvokat i USA som aldrig förlorat ett fall. Han försvarade mest fattiga och kriminella. Choklad hade alltid varit hans stora intresse och för 2 år sen sadlade han om. Han sökte upp den typ av personer han försvarat och började med chokladtillverkning och gav produkterna sitt eget namn. 10% av vinsten går tillbaka till de som arbetar med tillverkningen. Askinosie besöker dem och visar slutprodukten samt håller koll på hur mycket de jobbar. Det är rättvisemärkt choklad och produkterna är goda. Mest tycker jag om den med kakaoflingor på ytan. Formatet är också lagom på portionspackade påsarna sk itty bars. Kakobönorna är Trinitario som kommer från Mexico och Arriba som kommer från Ecuador. Tillverkningen sker i Springfield Missouri USA. Den vita chokladen, baserad på getmjölk, är ljust brun av kakaorester men den mörka är min favorit. Mer historia hittar du på http://www.askinosie.com/.

En vacker förpackning och historia har Soconusco chokladen från Askinosie där snöret kommer från det repade tyget av säckarna i vilka kakao bönorna transporterats. Inuti förpackningen ligger en karta över Mexico och utanpå står ursprungsmärkningen med odlarens namn. Vad kan man önska sig mer? Chokladen hittar du hos Goda saker.

Martin visar även lite nyheter, en bröllopsserie med vackra förpackningar för téer. De små papperspåsarna kan användas som placeringskort eller som småpresenter till bröllopsgästerna. Brudparets namn och bröllopsdatum sätts på varje som ett minne. En större ask i form av ett hjärta innehåller smakerna nectar, cinnamon, mint, vanilla och truffle. Mer om téerna hittar du på Teaforte som snart kommer att säljas hos Goda saker.

Grenna polkagriskokeri är Joacim Laurin fjärde generationen sockerbagare. Hans farfars far hade grundat ett polkagriskokeri som inte bar sig men farfar, pappa och mamma byggde upp ett nytt. Han har bokstavligen vuxit upp i köket och varit med sedan barnsben. Joacim visade mig de handgjorda polkagrisrosorna och berättade att en bagare börjar göra flera stycken rosor och bara de innersta bladen. Ny deg och nya kronblad efter hand. Precis som en marsipanros byggs den på. Degen stelnar fort så det gäller att kunna sina saker. Det tar tid att lära sig hantverket säger Joacim stolt.

Den sista historien jag vill berätta är om Malmö Chokladfabrik som tillverkar sin egen choklad. Deras produktion bygger på gamla traditioner i fabriken där Emil Nissen hade sin tillverkning. Emil var en av två chokladtillverkare i Malmö 1888. Han blev snabbt störst och du känner säkert till honom under varumärket Mazetti. Eller kanske har du hört uttrycket ”Killar med sprätt i gillar Mazetti”.

Emil Nissen upptäckte snabbt att det var någon mer som hade samma namn och tog sig namnet Mazetti som betyder bukett på italienska. Redan som ung var han förmögen och hade rest en del till Italien, därav namnvalet.
Malmö chokladfabrik tillverkar på det klassiska belgiska viset säger Lars, en av delägarna. Vi gjuter pralinskal som fylls och sedan sätts ett lock på. Ett gammalt recept som de jobbar efter är från 1910 med en blend på tre olika bönor. Det sägs att det var Emils favoritshocklad. Chokladen heter Master Blend. Släktingar till Emil sitter i styrelsen och kan berätta om hur det var när det begav sig och värna om historierna. På Malmö chokladfabrik hålls chokladprovningar flera gånger i veckan berättar Peter Hansson, VD och grundare.

Till slut vill jag presentera min favoritsagotant, min mamma Märtha, som alltid berättat om de gamla ting och personer som vi har runtomkring oss. Hur hon varit vän med de mest speciella människor för att de haft något att berätta. På Formex ställde mamma och jag ut I mormors berså, vår bok som är fylld av historier. Tack vare henne har jag fått historien om vår familj, vår receptskatt och ett spännande samarbete över generationer. Jag hoppas jag får höra historier många år till. kram =)

5 kommentarer:

Husmodern sa...

Åh, det var första gången på länge som jag inte gick på Formex. Synd! Men vi ses på fredag!

Daniel Roos sa...

Mycket kul på engång tycker lakrispralinen me dalt verkar god. Ha det så bra mvh Daniel

Kinna sa...

Husmodern - vi ses på fredag. Ska bli jättekul!

Daniel - Den var god! Salt och choklad är en favvis. Kommer du på fredag?

Fru Laurin sa...

Det här blir ytterligare en blogg att lägga i favorit-listan, börjar bli några stycken nu.

Kinna sa...

Fau Laurin - tack! Roligt att du vill läsa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...