22 januari, 2009

Fler span på Formex

Jag älskar användbara saker som inte bara är hyllvärmare och på Formex kollade jag in några hos Rosendahl och Holmegaard. Holmegaard är en design som för danskarna är vad Orrefors är för en svensk. Rosendahl, som länge varit min favorit, har maskintillverkat glas och Holmegaards är munblåst.

Form och funktion hand i hand utmärker vinägerflaskorna från Rosendahl.


Jag gillade den nya serien Arabica, förvaringskärl med lock och även Minima, en serie ”karaffer” med lock som kom under 2008. Designade av Cecilie Manz. De sistnämnda är tänkta att användas i kylskålet för förvaring av saft, olja, vinäger eller dressing.
Användbara saker fanns också hos Good Company, bl a en ”Compact Herbshoper där en skålliknande platta för kryddorna hörde till.

Och varför inte göra det lätt för sig med en kavel där millimetrar för tjockleken på degen kan ställas in en ”Adjustable rolling pin”. Båda design Joseph Joseph.

1 kommentar:

Elin sa...

Åh vad kul med spaning från mässan! Jag "orkade" inte riktigt med den denna gång, men kul att se dina uppdateringar :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...