04 januari, 2009

Butternut squash med kryddor


En butternut squash ligger sen länge i kylskåpet. De håller länge om man inte skär itu dem. Inspirerad av Jamie Oliver och det här klippet gjorde jag en läcker förrätt där löken karamelliserades och gifte sig i smaken med koriander och rosmarin. Det blev jätteläckert. Jamie serverade den som ett tilltugg med mozzarella och ett basilika blad men jag tycker att det var gott som det var, till lite rödvin.

Butternut squash med kryddor
1 butternut squash
torkad rosmarin
koriander
1 torkad chili
2 vitlöksklyftor
1/4 rödlök
rapsolja
salt
peppar

Halvera squashen, ta ur kärnorna. (Skala inte). Halvera varje del 2 ggr (ska vara 8 bitar). Lägg i en ugnsfast form. Strö över rosmarin, koriander och chili. Pressa över vitlök. Finhacka rödlöken. Ringla över olja. Dra ett par tag med salt- och pepparkvarn. Sätt i ugnen på 200°C och baka allt under ca 30-35 minuter. Vänd dem något då och då.

6 kommentarer:

mamman.... sa...

Hej, jag gillar verkligen din blogg. Hoppas det är OK att jag lägger upp dig som Inspirationskälla på min egen sida. http://middaghosmamma.blogspot.com

Kinna sa...

Tack! Jag blir väldigt glad för både fina ord och länkning. Hoppas du kommer att hitta mer under 2009.

Elin sa...

jag gjorde en variant av det här ikväll men ringlade honung över! Det blev jättegott :)

Kinna sa...

Elin - tack för bra tips. Jag måste prova pumpan fler gånger.

Anonym sa...

Var kan man köper en butternut squash???

Kinna sa...

När det är säsong finns Butternut squash i vanliga välsorterade livsmedelsbutiker.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...