29 december, 2008

Trött på julmat - servera solig sallad

Trött på julmat? Jo, det kan man bli. Vi har försökt att variera så att vi ätit sill till lunch och småvarmt eller kallskuret på kvällen. En hel del mat har åkt i frysen och blir lagom att ta fram till luncher framöver. Och maten känns rätt sund då det är grönsaksrätter, köttbullar, köttig korv mm. Nästan så att det blir lite GI över det hela. Ett trick när det ska serveras igen kan vara att servera med andra tillbehör. T ex med en apelsinsallad à la Marocko.

Här har jag gjort lite undantag från säsongsodlat då det är tomater och jag egentligen helst vill äta det som är fräschast just nu. Salladen blev jag serverad såhär i Marocko för många år sen. Jag skrev ner hur den såg ut med en skiss i min svarta receptbok och gör den ofta när apelsinerna är söta och goda. Paprikan på toppen har varit fryst och smakade bra även som upptinad.

Gör så här:
Lägg en ring med skalade, skivade apelsiner längst ut på ett stort fat. Fyll med skivade tomater. Klyfta rödlök och lägg på. Strö över skivad paprika (helst grön för färgens skull) och svarta oliver. Häll på någon god olja och vinäger. Jag hade här valnötsolja och rödvinsvinäger. Ta ett tag med peppar- och saltkvarn.

Gott att servera till fläskkött.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...