30 december, 2008

Parmesanchips till drinken

Alltid lär man sig något nytt av att googla lite. Just nu upptäckte jag att att "parmesan, är det franska ordet för it. parmigiano. Båda orden betyder "från Parma" eller parmesansk/parmesisk" och att äkta parmesan är stämplad med svarta bokstäver i skalken. Källa wikipedia.

Parmesan är användbart till många saker bl a kan man förvandla riven ost till läckra parmesanchips. Riv osten fint och placera små högar på ett bakplåtspapper. In i medelvarm ugn och låt dem smälta, anta en lite brun färg i kanterna och börja bubbla i mitten. (de ska inte vara så ljusa som på bilden). När de kommer ut ur ugnen får de stelna lite. Servera till en camparidrink.

,

6 kommentarer:

Caroline sa...

Bra och enkelt tips till nyårsdrinken! Tack för det, jag har en bit parmesan i kylskåpet från jobbets "god jul"-låda.

Caroline sa...

... och om jag får tipsa, även en ny matblogg: autoMATtanten, men din mat är strået vassare än familjevardagsmat!

http://autoMATtanten.blogspot.com

Bendel sa...

Brukar göra samma sak som tillbehör till grön ärtsoppa, smarrigt.

Gott Nytt År önskar jag dig Kinna!

mormor Hannele sa...

mums, vi är ostomaner båda två
(och håller på att pricka av en drinkbok :)
Önskar en trevlig övergång till det nya året.

Örjan sa...

God fortsättning på 2009

Fredrik sa...

Jag håller med, parmesanchips är kanon, och kan användas till så mycket. God fortsättning på 2009 Kinna! Keep up the good work :)

Och jag lovar att kommentera mer ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...