13 december, 2008

Vilka är dina favoriter på julbordet?

Nu funderar jag på vad vi ska ha på julbordet. Listan kan göras hur lång som helst men jag kommer att välja ut favoriter. Allt behöver inte vara med. Det är lite som när jag jobbade med julborden hemma på Klefstad och det skulle fram samma sorts mat 20 dagar i sträck. Då valde jag att ena dagen äta småvarmt och nästa dag bara sillbord och tredje dagen kallskurna rätter och sallader. Jag är inte så förtjust att äta annat julbord än mitt eget eller mammas eftersom jag i så många år ätit det så många dagar i en följd.

Här är mina måsten på julbordet.

Sill kan jag inte vara utan. Eftersom de tre av dem utgår från samma beredning men har olika lag eller sås så kan man göra flera sorter. Det är gravad senapsströmming, majonäs/curry sill samt en klargravad som heter Birgitts sommarsill hos oss. Ättiksströmming (stekt och i ättikslag) vill jag inte heller vara utan.

Skinka
har jag blivit mer och mer förtjust i under årens lopp. Den ska helst göras som pappa gör den. En skinkmacka på vörtbröd eller kavring, ett lager med senap och sedan ganska tunt skuren skinka. Inga tjocka otäcka skivor och inte alltför mycket fettrand heller.

Brunkål som den görs i Skåne, med bräserad vitkål. Kålen är skuren i tärningar, fräst i smör och sedan smaksatt med ättika och sirap. Själva gör vi den på långpanna i ugnen vilket sparar tid.

Dopp i grytan är min personliga favorit som inte finns i alla landsändar. Där man har haft tillgång till färskt bröd har det inte blötts upp i skinkspad men i Östergötland är doppet en tradition och grytan står bland det småvarma.

Ris à la Malta är en given efterrätt. Risgrynsgröt fluffas till med vispad grädde som smaksatts med vaniljsocker. Serveras med bär t ex jordgubbar eller hallon som vi tar upp ur frysen.

PS Vi har knyt på julen med en lista på vad var och en ska ta med sig. Det här är vad jag tror att jag bidrar med. DS

Jag är nyfiken på vad Fast Food lovers, Kryddburken, Husmoderns och Annes Food har på sina julbord.

10 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Hej Kinna hoppas det är br amed dig så här i juletider :-) Min favorit på Julbordet är Paté det är så himla gott och korvar i olika slag. Sen gillar jag Anklever och det kanske man inte har på julbordet hemma men på jobbet :-) sköt omm dig mvh Daniel

Sanna sa...

Jag klarar mig nog inte utan en fin skinka på julbordet. Fast allra helst äter jag den kvällen innan julafton på ett mörkt gott bröd med lite senap och årets första glas med julmust!

Dubbelörnen sa...

Sill i alla varianter, lax likaså o så vilt förstås, rökt, gravad o torkad. That's Christmas! ;)

ostbloggen sa...

Sill är det defintiva måstet förutom julskinkan. Sen finns det alltid plats för lax och ål. Köttbullar är ett måste om de är hemlagade, annars får det vara.

Husmodern sa...

Då finns mina favoriter uppe!

Xtian sa...

jaha, då har vi sent omsider svarat....

God Jul till dig och dina läsare.

/Redaktionen FastFoodLovers

Åsa sa...

Åh, jag måste ha rödkål! Såklart föredrar jag min egenkokade och så gärna hembakat plattebröd.

Catering sa...

Ris a la malta är en favorit, den borde man ju egentligen laga till oftare, även utanför julbordet!

Anonym sa...

Långkål! Går inte att leva utan. Allt annat är tillbehör ;)

Tove

Kinna Jonsson sa...

=) Tack Tove! Men är du hallänning? ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...