16 december, 2008

Det puttrar i köket

Saker blir färdigställda i långsam takt. Ikväll bakade jag ut ca 200 pepparkakor. Det står 2 olika sorts surdegar till jäsning. En är Pain de Martins som jag pysslat om ikväll och fyllt på med rågmjöl och vatten. Snart kan det bli något som liknar limpor. Martin skrev att det är en extra utmaning eftersom den saknar jäst. Andra surdegen är mammas kavring och den kan jag inte vara utan. Båda relativt jobbiga att göra men belöningen är goda bröd som håller sig länge.

Snapsen är kryddad. Mer för att glädja andra än mig själv i jul. Malörtskvisten stacks ner i en flaska i somras och rundades av med honung. Redan nu drickbar men tål säkert att lagras och blir bättre med åren. Den andra sk slottsbrännvin är kryddad med citronskal, kummin, ingefära och kanelstång. Förra gången stod den 10 år och blev bara läckrare i smaken så den är inte färdig till jul minsann (även om det står i beskrivningen att man kan dricka den efter en vecka).

Med bud kom 2 trevliga julsnapsar och jag tyckte mycket om båda. Loitens Mild Gourmet som är en mild enbärssmakande snaps och Gilde Jule Aquavit 2008, en årgångssnaps med distinktare smak. Båda ska passa fint till julmaten. T o m jag kan tänka mig att dricka snaps i år!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...