28 december, 2008

Bruna bönor med fläsk

Länge sen jag gjorde bruna bönor och jag har nästan glömt hur gott det är. Det är lätt att göra men alla moment tar lång tid. Blötläggning över natten. Sen ska bönorna koka i nytt vatten i flera timmar. Kokas de på svag värme och man rör då och då sköter de sig själva och arbetsinsatsen är minimal. När de börjar bli mosiga smaksätter jag med sirap, ättika och salt. Värms de senare upp kan det hända att mer smaksättning behövs.

Bruna bönor är bra mat att frysa och ta fram till matlådor och snabba middagar. Fläsket som serveras till tar ju bara några minuter att göra.

Hos oss finns det bruna bönor på julbordet. En Stockholmare jag känner var väldigt frågande till det. Men att servera bönor beror på mina egna rötter för det är en landskapsbetingad rätt, vanlig i Östergötland och på Öland då de odlas där.

Milt klimat och kalkstensjordar på Öland ger perfekta förutsättningar för odling. Och man har odlat dem där sedan 1600-talet enligt Kalmar läns hemsida. Där står det också att bönorna binder kväve och bidrar till att övergödningen i Östersjön minskar. Det är med andra ord ett klimatsmart val att äta bruna bönor från Öland.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

God fortsättning, Kinna! Bruna bönor är något jag själv aldrig gör trots att jag äter mycket bönor. Men jag blir nostalgisk och tänker på min farmor. Hon gjorde riktigt goda sådana.Hoppas du haft en bra helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...