04 november, 2008

Vin till tomat

Vad trevligt när det knackar på ens dörr och en leverans med vin anländer. Vinet, ett Shiraz är tillverkat av Wyndham Estates, Australien.

Redan 1830 planterades de första shiraz rankorna av George Wyndham. Han var något av en föregångare och följde sina egna vägar. Som emigrant kom han till Australien 1827 och slog sig ned nära Branxton. Han drev experimentellt jordbruk på flera ställen bl a en egendom som hette Dalwood. Bland det han odlade nämns majs, hampa, senap, tobak samt att han startade med sin vinodling och hade huvudsakligen druvorna Hermitage, Cabernet och Shiraz. Dalwoods viner blev kända och vann bl a priser på Världsutställningen i Paris 1867. Vid George Wyndhams död 1870 såldes hans egendom Dalwood till Penfold Wines Ltd som äger marken än idag.

Vinet då undrar du säkert. Jo, lansering av vinet sker i dagarna. Eftersom det rekommenderas att inmundigas med tomatbaserade rätter, pasta mm gjorde vi en fullkornspizza med hemlagad tomatsås, rödlök som fick en härlig sötma och toppade med ruccola.

Vinet i sig var till en början snällt till karaktären med svartvinbärstoner och mörkt röda bär. Med mat fick det kropp och själ och växte till sig. Vi konstaterar att vi nog inte är tillräckligt duktiga på att bedöma och smaklökarna är intrimmade på kraftigare viner.... Det passade väl till den smått peppriga smaken i ruccolan. Tomaternas och lökens sötma plockades upp av vinet.

8 kommentarer:

Pytte sa...

Allt för längesen jag drack vin...mmmm...skulle kanske passat bra till chokladen ikväll? Har du nåt tips om man vill dricka vin till choklad (både söt och bitter)?

PS: Gillade inlägget om blodpudding med det goda tillbehöret :-D Blodpudding är ett livsmedel som varit ett guldkorn förr oss ätstörda tjejer på bättringsvägen!

Kinna sa...

Åh, egentligen serverade min väninna på V&S ett Svart vinbärsbrännvin till mörk choklad. Gott!!! Jag har också fått Amarone med mörk choklad från en Italien älskare.

Tråkigt att höra att du har/haft ätstörningar. Hoppas du hittar lite roligt hos mig som du gillar.

kryddburken sa...

Åh va roligt! Jag fick också vin, innan helgen som gick, två flaskor rött Shiraz! Supergott & ett vädligt fruktigt sött vin!

Kinna sa...

Kryddburken - jag såg det och hoppas du recenserar. Tyckte nog inte det var så lätt för vi dricker nog tyngre och robustare viner men det här var inte dumt. Har inte provat flaska nr 2 än.

Matblogg.se sa...

Sitter och dricker det nu till amerikat-valet. Både flaskorna verkar gå åt. Smakar gott. Äter lite serrano skinka till och en konstig ost från Spanien (köpt i Sevilla av min amerikanske kompis). Ingen vet vad det är för ost. Och den smakar, ja, gott. Trots att man har en ostkännare i sällskapet, så kan ingen identifiera osten.

Vem vet? Kanske är Gordon Ramsays hästost? ;)

I vilket fall som helst så har mår jag betydligt bättre. Har varit febrig och förkyld som en gnu.

/Christopher

Kinna sa...

Christopher - Hästost låter ganska konstigt. krya på dig!

Kristina Eriksson sa...

kolla in på min sida vad jag hittade i skåne i helgen! /Kram Kristina

Åsa sa...

Tack!!!!!

Och du, vilken fin bild du har på dig själv här :)

Krams!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...