01 november, 2008

Tarte tatin på äpplen

I min svarta vaxduksbok har jag skrivit in det här receptet på Tarte tatin och inom parentes står det "upp och nedvänd fransk äppelkaka". Varifrån receptet kommer vet jag inte men misstänker att det kan ha varit skrivet på någon förpackning el dy. Det är inskrivet 1997 för bredvid finns en underbar potatissallad och det vet jag ung. när jag fick.

Jag var nyfiken på om någon hade recept på Tarte tatin med tomater och om man söker på det så får man flera träffar bl a hos Krokofanten med torkade tomater och här är en annan variant med tomater i olika färger. Sen hittade jag ett franskt recept med fikon och portvin. Känns lite dyrt när man inte har egna färska fikon men jag tänker plantera ett fikonträd någon gång i framtiden och ska väl ha egna fikon att lyxa med. Den franska bloggen har f ö underbara recept om man kan läsa den.

Tarte tatin
500 g äpplen
1 1/2 -2 dl socker
2-3 msk smör

Pajskal
2 1/2 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk socker
2-3 msk iskallt vatten

Gör pajdegen i matberedaren, låt vila minst 1 timme. Fördela 2-3 msk vatten i en rund form ca 24 cm diameter. Strö ut drygt 1 dl socker. Hela botten ska vara täckt. Smält och bryn sockret i ugnen på 225°C. Låt svalna.
Skala, kärna och skiva äpplena. Täck formens botten med skivorna. Strö över resten av sockret och klicka över smöret. Kavla ut mördegen till ca 1/2 cm tjockled och lägg den ovanpå. Tryck till kanterna (tryck gärna ner på sidorna). Grädda i 250°C ca 30 min. Vänd upp på fat. Servera med glass eller grädde.

Andra bloggar om , ,

7 kommentarer:

Pytte sa...

Jag älskar din blogg! :-D Mer mer mer! Ge mig mer ;-)

Kinna sa...

Pytte - lugn det kommer mer jag lovar.

Hanneles paradis sa...

Mums, äpplen har vi...

Anonym sa...

Jag har ett enklare recept som påminner om mammas upside down cake. Smör och socker smälts i en stekpanna. I med äppelbitar som får steka med tills de blir mjuka och "glansiga" häll över sockerkakssmet direkt i pannan. In i ugnen. Stjälp upp kakan när den är klar. Servera med lättvispad grädde kryddad med kardemumma och kanel. Smakar smörkola.
/Lillebror Lasse

Åsa sa...

Men titta vad fint du har fått det där upptill i bloggen :) Och samma typsnitt som bakboken va? Riktigt snyggt!
Har du gjort det själv? Jag har försökt ett otal gånger att lägga in en bild men den blir bara så stor och ful. Jag vill också ha sådär inne i rutan som redan finns.

Kinna sa...

Lasse - jag måste nog göra din variant oxå. Låter fantastisk!

Åsa - om du mailar mig så hjälper jag dig att göra en snygg topp och hur du lägger in den. Stämmer att det är bokens typsnitt. =)

ostbloggen sa...

Tarte Tatin är en stor favorit. Vi åkte igenom byn där systrarna Tatin bodde, Lamotte-Beuvron, och köpte med oss en Tarte Tatin i våras. Den godaste jag smakat hittills.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...