21 november, 2008

Pepparkakshus - inspiration

Jag gick in på caféet på Ekenäs slottsmässa och där fanns en hel vägg med pepparkakshus uppradade. Här är några av husen och pepparkakorna som jag tyckte var mest inspirerande.

Den översta är siluetter av slottet vilket jag tyckte var riktigt smart då det är svårt att bygga upp ett slott med 3 stora torn.






Husen var dekorerade med knäckebrödsrutor. Dels så att det såg ut som stockar och dels som små minitak och "grusgångar". Till dörren var det byggt med kanelstänger.

Byggmästaren heter Riley och är amerikan som bor på Ekenäs (tror jag).

9 kommentarer:

Jennie sa...

Åh så söta och fina! :)

Husmodern sa...

Gud så mysigt det ser ut!
Nu börjar det ju riktigt klia i fingrarna... Jag som var tvungen och rensa i kokbokshyllan och gav bort min bok om just pepparkakshus..

Nadja sa...

Vad fina de är! Vilket pillgöra med alla dessa fina detaljer, man får verkligen ge dem berömm för det.

Nadja

kryddburken sa...

Åh som jag längtar efter att få sitta å pilla med mina pepp-hus igen! Men jag ska hålla mig till efter advent!

tina sa...

Wow! Jag blev ju väldigt sugen på att bygga ett flott pepparkakshus i år!

Daniel Roos sa...

Hej Kinna hoppas du mår toppen :-) Jag mår bara fint, vad kul att med massa pepparkakshus. Vi har precis bakat en massa också på jobbet. Ha det så bra mvh Daniel

Lilla Café Eko sa...

Vilka söta pepparkakor! På Café Eko har vi också bakat peppisar, kika gärna in!

Kinna sa...

Husmodern - att ge bort den egna pepparkaksboken skulle jag inte kunna. Däremot är det en fin present till den som tycker det är kul att baka.


Nadja - håller med. De var så himla fina.

Kryddburken - nu måste du inte hålla dig mer.

Tina, då hoppas jag snart få de dina alster på bloggen.

Daniel - vilket underbart pepparkakshus DU har gjort i år. Gillar just med kristyren som hänger som istappar!!

lilla Café Eko - hoppas du gör lite peppisar och testar själv.

Nässelblom och choklad sa...

Vilka snygga pepparkakor! Ha en skön andra advent!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...