12 november, 2008

Mina span på Det goda köket matmässan 2008

Visst är glaset snyggt! Tyvärr ser du inte den ca 30 cm höga foten. Jag provar utsökt fikonbalsamvinäger, sen lite ingefärsbalsam och får veta att den är väldigt god att marinera kyckling i. Mina berättar om Villa vinägers produkter. Av marinaden gör man sedan sås fortsätter hon. Mmmm så gott.

Kikar lite på Minas egna vackra praliner från chokladstudion. Både vinägern och chokladen säljs via nätet.

Vandrar vidare ner till Pernod Ricards monter (fd Vin & sprit). Pratar med Per Hermansson som berättar att årets Reimersholmssnaps är smaksatt med hjortron och avrundad med maltwhisky. Snapsen säljs i begränsad upplaga och är olika varje år. Inte dum men jag är ingen snapstjej. Dricker några droppar, det räcker för mig.

Nästa stopp gör jag hos French gourmet support. Salta torkade oliver som passar till aperitif tar mig med till torra olivlundar, gult gräs och brännande sol. Gott gott! Sen blir jag helt förälskad i sesamhonungen. Produkterna finns bl a på NK men också i små delikatessaffärer.

Därefter går vi till vår kamrat som jobbar på Pernod Ricard. Hon bjuder på chill out, en rosé som ar en sommarsuccé. Fräscht vin! Jag önskar att det snart är sommar igen. Ovanför henne sitter två skyltdockor och hon säger, med glimten i ögat, att den ena kunde åtminstone haft trosor på. Ha ha! Där vi står har vi full insyn...

Kamraten guidar oss runt hörnet och vi smakar på ett mindre alkoholstarkt vin bara 8% som heter By the river, en tysk vit Riessling. Carina Brydling, kocklandslaget bjuder på asiatisk inpsirerat tilltugg med lax, rostat matvete, picklade rotfrukter, limeblad mm. Toppingen är ett skum av crème fraiche och lingon. Smakproven är läckra med vinet.

Sen guidar kamraten oss vidare till Italienska Montepasso. Ett höstvin till vilt och svamp där 10% torkade druvor används. Druvan heter Montepulciano och vinet odlas öster om Toscana. Lite strävt vin som rundar av en gräddsås. Med andra ord ett vin i vår smak.




Josena Flaireley är en Bourgogne gjord av den typiska druvan för området, Pinot Noir. Men vi tycker nog inte riktigt att det är något för oss...

...utan fastnar för vinmakaren Thibaut Fournier från Loiredalen, Fournier Père & Fils. Han och hans fru står i Oenoforos monter. De viner som de tillverkar är Sancerre, Pouilly-Fumé. Friska härliga Sancerre dricks till ostron. Den är gjord på Sauvignon Blanc druvor där vinstockarna har 50 år på nacken och växer i kalksten. Thibaut beskriver vinet med ord som fine, elegant, crispy och fresh. Det är gott!

Men jag är ännu mer förtjust i Pouilly-Fumén som växer där det är mer flinta i marken. Det vinet har alltid varit min favorit. Thibaut säger att det kommer från île-saint Andelain. Vinet är så gott att jag går dit på lördagen också och tar med mig vinbloggaren Vin(g)ligt. Det känns som om det snart är dags att åka till Frankrike igen. Jag vill hälsa på i vingården! Inte bara för utsökta viner utan också en mycket trevlig vinmakare. För att inte tala om de vackra vinodlingarna i Loire.

I samma monter finns Kaapzicht gjord på Merlot och Cabernet Sauvignon från 2002. Vi provsmakar också Kaapzicht Bin från Vingården Steydtler, Sydafrika. Ett av vinerna är gjort på Shiraz och man kan ana en doft av bränt gummi. Det här vinet kommer vi att köpa mer av. Fredrik har redan spanat in det på en middag. Det är därför han tagit mig med hit.

Mycket olika sorters vin blir det men vi får i oss lite god pasta, prosciutto på grissini och en liten osttallrik som vi köper hos Androuet. Vi tänker oss att dricka ett rött vin till osttallriken men se det får vi inte utan blir rekommenderade att dricka en Gewürztraminer till. Sonnenglanz Grand Cru 2004, Domaine Bott-Geyl. Jättegod till den gröna mögelosten! Doften beskrivs som kryddig aromatisk med inslag av rosor, peppar, honung. Det kostar över 299 kr flaskan så det är inte så konstigt om det är gott. Vins d'Alsace heter leverantören.

Sen fick vi grunda med ytterligare lite mat. Jag brukar alltid köpa en kroppkaka från Ölandskroppkakan från Borgholm och säga hej till Hans på Birgittas matbod. Han har så god lövhonung med valnötter och citronhonung som passar bra till te.

Ett fynd var Sunda måltider, Lamerenda med vildsvinskorv, vildsvinsprosciuto, Pan Forte och en massa annat gott från Toscana.

Där hängde torkade skinkor mot väggen men peccorinon och osten som lagrats i halm missade jag. Läs hos Jessika & Jonas.

Du undrar om jag inte fått nog snart. Nej, eftersom jag druckit ytterst lite av vinerna jag provat, hällt ut och spottat lite så fanns det mer plats i magen. En vinterchampagne, eller rättare sagt en kraftig matchampagne, Blanc de noir från Pommery tyckte jag var spännande. Det var en vintage alltså årgångschampagne från 1999. Passar till hjortfilé och lingon. Tur för oss att vi har mer hjort i frysen. (för mitt eget minne så har den nr 81593).

Nu orkar jag inte skriva mer ikväll. Det kommer några saker till från Torres, Simon och Thomas som börjat med mat och några fler småsaker. Stay tuned.

Här kan du läsa det sista jag skrivit om matmässan den här gången.

Andra bloggare om ,

3 kommentarer:

Åsa sa...

Oh, la la! Vilken mässa! Det vattnas ordentligt i munnen min. Och så längtar jag nu också tillbaka till Frankrike.
Min extramamma bodde (har flyttat hem till Sverige igen efter ca 10 år i Frankrike) i Beaujolaisområdet. De bodde i Lyon och hennes man odlade vin i Lachassagne, Anse. Och snacka om att det var lätt att vänja sig vid ett glas rött till lunchen - varje dag!

Åsa sa...

p.s. Det där Sydafrikanska vinet verkar inte helt fel. Gillar shiraz och ännu mer rökiga sorter gjorda på pinotage.

Hanneles paradis sa...

Så mycket gott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...