16 november, 2008

Höstmat - rotmos med oxbringa

Alltid när jag går på restaurang och det står på menyn så tar jag den här rätten. Det är för mig en delikatess och tar lite tid att göra hemma, men inte så lång tid. Nu hittade jag köttet i disken och passade på att köpa grönsakerna till.

Det är lätt att göra .Tar bara lite tid att koka köttet. Frida skriver hur man lagar till oxbringan.

Rotmos som jag gillar det

2-3 pers
ca 250 g kålrot
2 medelstora potatisar
2 medelstora morötter
ev buljong från köttet att koka i
en rejäl smörklick
salt
vitpeppar

Skala alla grönsaker. Tärna grovt. Koka kålrotsbitarna ca 10-15 min. Använd eventuellt en del av buljongen från köttet som kokvatten. Lägg i potatistärningarna och koka 10 min och därefter morötterna och koka ytterligare 10 min. Häll vattnet i en skål. Mixa och tillsätt kokvatten, en smörklick. Smaka av med salt och vitpeppar.

4 kommentarer:

Bendel sa...

En favorit hos mig också!

Husmodern sa...

ja, gud så gott det är!
Men det ser ut som att ni har.... fransk senap till??!!
Själv gillar jag bäst den starka, söta svenska senapen.

Kinna sa...

Husmodern - du har helt rätt det är fransk senapt till för vi hade ingen svensk söt hemma. =)

Jennie sa...

Åh herrejisses så gott! Jag tycker verkligen om sådan riktigt husmanskost som det just är! Inte många i min ålder som gör det men jag är ju kanske lite lillgammal av mig! Haha! Men sådan mat är faktiskt totalt underskattad bland oss ungdomar! Illa..

Hoppas att du får en bra och trevlig helg!
Kram, Jennie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...