26 november, 2008

Enkel sallad av äpple och morot


En sallad som jag inte tröttnar på, som är lätt att göra, är en enkel äppel- och morotssallad.
Riv ett äpple med skalet på och skala moroten och riv. Båda rivs på det grova. Blanda. Sen är det klart. Syran i äpplet kompletterar sötman i moroten helt förträffligt. Vill man plocka upp karoten, förstadiet till A-vitaminer som finns i moroten, tillsätts en gnutta olja till salladen. A-vitamin är också en antioxidant.

Receptmakare är Märtha, min mamma och hon har proppat oss fulla med kunskaper om vitaminer och annat matnyttigt under årens lopp. Att A och D-vitaminer är fettlösliga vitaminer sitter i ryggmärgen. =)
Däremot var jag lite överförfriskad med vitaminer som barn då jag drack mina syskons AD-droppar direkt ur flaskan. Dosering var några droppar åt gången så mamma var nog orolig mer än en gång för mina olovliga intag.

8 kommentarer:

Sanna sa...

Visst är det gott och nyttigt. OCH lätt! Brukar också ha i en skvätt olja men visste inte att det var bra för att suga upp karoten.

Elin sa...

Vi river äpplen och morötter och blandar när granatäppelkärnor!

Kinna sa...

Sanna, det finns många bra kombinationer. En del äter vi helt naturligt utan att vi vet om det.

Elin - låter jättegott med granatäpplen och det tycker jag man ska lyxa till det med. För mig i vardagen är det här något som är enklaste enkla att ta till när det inte finns särskilt mycket i kylen.

Husmodern sa...

Jag har för mig att vi alltid fick morotssallad med citron på istället för dressing. Själv tycker jag att en balsamvinäger funkar riktigt bra också.

Mamma Mat sa...

Brukar göra samma sallad, men hade ingen aning om att olivolöjan bidrag till annat än en god smak.
Tack för tipset!
Hälsningar Mamma Mat

Nässelblom och choklad sa...

Det här är en sallad jag gör ganska ofta. Den är frisk, fräsch och nyttig och alla i familjen gillar den. Båda mina tjejer äter ordentliga portioner, vilket de inte skulle göra om det bara var morötter. Enkel att göra dessutom - kan det bli bättre?

Mamma Mat sa...

Har ett skoj tips på en matblogg som ger recept på traditionella inslag på julbordet http://www.grandilund.se/index.php/category/matodryck/
Hälsningar Mamma Mat

Stefan Callert sa...

Det här enkla har aldrig slagit mig att testa. Jag blev riktigt överraskad över att det var så gott. Tack för tipset!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...