16 november, 2008

Det goda köket mina sista span

Jo, jag gick vidare på fredagen och hann att prata en god stund med Simon och Tomas som nu börjar med matbusiness förutom sin underbara butik på Odengatan, London W8. Jag bor ju bara ett stenkast därifrån och går förbi relativt ofta. Iallafall berättade Tomas att de varit i Nice och besökt en och samma affär inte mindre än 5 ggr under en enda helg och när de åkte därifrån bestämde de sig för att ta in sortimentet i Sverige. Deras affär A L’Olivier slår nu upp dörrarna och det var en fröjd att testa deras goda saker med hallon, passionsfrukt och cassis (svarta vinbär), balsamcrème, olivoljor och annat smått och gott.

Varje år köper vi en stor bit parmesanost av Anna-Maria Corazza Bildt och hennes Italian Tradition. Vi frågade henne om bästa sättet att förvara osten efter det att man öppnat paketet. Hennes råd var att svepa in den i en fuktig handduk eller med folie som sitter tätt tätt.

På lördagen gick jag till Torres monter eftersom jag redan förra året fått testa så mkt goda viner där. Christoph hade tagit hand om oss då och den här gången serverade han oss bl a Torres Gran Sangre de Toro Reserva 2004. God till BBQ och vilt sa han. Torres Gran Coronas Reserva 2004 mer eletant som är bra presentvin och Marimar Pinot Noir 2003 som han rekommenderade med lamm.

Det var en bra avslutning på matmässan för det här året.

2 kommentarer:

Per Lennartsson sa...

har missat att tacka för den snabba men mycket intressanta turen på "Det Goda Köket" på lördagen. Jag fick med mig ett par mycket goda smaker. TACK!
Per Lennartsson

Kinna sa...

Per, tack själv. Det var kul att träffas och prata lite.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...