03 november, 2008

Blodpudding och god sallad

"Du får inte blanda vitkål och lingon. Det är som i skolan." Jag är böjd att hålla med min sambo Fredrik. Den blandningen gillade jag inte heller. Gillade nog inte vitkål alls i skolan när jag tänker efter men förstår varför den serverades. Den innehåller nämligen mycket kalk och är en av våra billigaste C-vitaminkällor.

I flera dagar har jag däremot funderat på att göra Vintersalladen eller Viktväktarsallad som den egentligen heter. Jag har bara döpt om den för jag tycker den förtjänar ett bra namn när den är så god.

Vintersallad
(8-10 pers)
800-900 g vitkål
2 stora morötter
1 purjolök
1 stor slanggurka
Lag
1 dl äppelcidervinäger
½ dl matolja
1 dl socker eller 10 ml flytande suckett (själv använder jag vanligt socker)
½ tsk salt

Vitkålen och purjolök strimlas, morötter och gurkan rives grovt. Allt blandas.
Koka upp alla ingredienser till lagen och häll den varm över salladen. Smaksätt med färska eller torkade örtkryddor. OBS! Det blir mycket sallad av den här satsen.

Andra bloggar om: , ,

8 kommentarer:

Fredrik sa...

Fina färger! Men sotluckor har svårt för. Får testa igen, det ju bra bra mat under finanskriser :)

Fredrik sa...

Ursäkta stavningen och dubbelbra ;)

kryddburken sa...

Visst är det gott med blodpudding!! Helt klart underskattad mat! Men inte lingon i vitkål, de är galet... Var för sig tack! :-)

Emma sa...

Älskar blodpudding! Tyckte inte om det när jag var liten men nu har jag börjat gilla det.

Salladen såg fin ut, har gjort en variant på denna, men aldrig tänkt på att ha i slanggurka, det ska testat nästa gång!

Hanneles paradis sa...

Både maken och jag älskar god blodkorv, helst med russin i :)

Hannele sa...

P.S.
Lingon i vitkål är mums!

Xtian sa...

den där hamnar direkt på listan över "måste göra". Och vi som älskar blodpudding... Tackar o bockar!

görel sa...

Vilken bra sallad! Den ska prövas.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...