01 oktober, 2008

Vitkål - basvara som förtjänar bättre

Styvmoderligt behandlad är den, vitkålen. Lite basvara, som potatis, något som tas för givet. Otroligt ändå vad den kan varieras. Det gäller bara att komma på idéerna. Just nu är vitkålen skonsam både mot plånbok och miljö då det är säsong och närodlat. Något grövre än den mjälla sommarkålen men ändå tycker jag att smaken blir fantastisk bara efter några enkla handgrepp.



Ikväll har jag gjort underbar vitkålspudding men började genast lista de saker jag kunde komma på som jag kan använda kålen till. Säkert finns det många fler användningssätt än de jag räknar upp.

Här kommer min lista:
Vitkålssoppa
Färsk vitkål i grova bitar med dip på creme fraiche och stenbitsrom
Kåldolmar
Stuvad vitkål med falukorv eller bräckkorv alt isterband
Pizzasallad med paprika
Bräserad vitkål i klyftor som grönsakstillbehör
brunkål (äts i skåne, framför allt till jul)
coleslaw med äpple och traditionell coleslaw
Vintersallad

Har du fler tips?

9 kommentarer:

Elin sa...

vi åt stuvad vitkål med bacon ikväll tillsammans med oxbringa i tomatsås. Supergott! Något recept i bloggen kommer inte eftersom vi inte riktigt vet hur det gick till :)

Kinna sa...

Det blir så ibland. Lägg upp en skiss vetja.

Rebecca sa...

Jag älskar att fräsa på den tillsammans med skav, purjolök, vitlök och krydda med soja, lite socker och sesamfrön. Mums till jasmin- eller basmatiris.

angelica sa...

Jag brukar använda kål i stället för köttfärs ibland när jag gör köttfärssås. Det smakar i princip likadant, men känns lite fräschare och kanske lite roligare, fast mest är det bara praktiskt för att det är så mycket billigare. Annars är jag himla förtjust i förvälld vitkål, då den förlorar mycket av den skarpa smak den har färsk.

zelca sa...

Åh en av mina favoritgrönsaker!

* Får-i-kål
* Kålpudding
* Rumbledethumps
* Fräst vitkål/lök/äpple till
blodpudding

* Kålsoppa med korv (varning för riktigt uruselt foto)
* Vitkålssallad med fetaost och rostade pumpakärnor

Bendel sa...

Jag brukar fräsa vitkål, morot och färs. Tillsätta ris. allt får koka tills riset är färdigt och hela grytan simmig.

Ninuska sa...

Kål är supergott!Brukar laga coleslaw som passar jättebra till hemmagjorda hamburgare:)supergott!

En brasse-mammas mat och allt runtomkring sa...

Jag brukar riva en massa vitkål som jag häller olivolja och lite vitvinsvinäger i, sen försluter jag bunken och in i kylen. denna vitkål har jag som bas i alla sallader ca 5 dagar framåt. Tex dag 1 - kål med majs och ärtor, dag 2 med morötter dag 3 med paprika och tomater osv osv

Kinna sa...

Vilka underbara tips! Jag kommer definitivt att köpa mer vitkål!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...