31 oktober, 2008

Pumpasoppa

När vi var i Österrike åt vi en underbar pumpasoppa och jag har letat på nätet efter något som skulle kunna likna den. Hittade det här receptet som jag gillade. Lite otippat att det var smaksatt med ingefära och chili då det kommer från Österrike. Den här gången valde jag en orange rund pumpa (Cucurbita pepo). Den var superbra i soppan då den är en liten aning mjölig. Däremot funkade den inte alls till inläggningar. Jag provade nämnligen med en liten bit pumpa som blev över och fick kasta alltihop då den både var mjölig i konsistensen och mjäkig i smaken. Till en inläggning ska man välja en sk syltpumpa, en avlång sorten som odlas i Sverige.

Pumpaolja hittade jag på ICA. Inte riktigt lika god som den från Steiermarkt i Ö-rike men helt OK.



Pumpasoppa
1 kg pumpa
1 medelstor potatis
1 bit färsk ingefära
1 chilifrukt
40 g smör
1 l grönsaksbuljong
1-2 tsk citronsaft
1 tsk salt
1 nypa cayennepeppar
2 dl grädde

Garnering
1 msk pumpakärnor
1 msk pumpaolja

Skala pumpan och ta ur kärnorna. Tärna grovt. Skala och tärna potatis och ingefära. Ta ur kärnorna ur chilifrukten. Skär i små bitar.
Smält smöret och låt pumpa, potatis, chili och ingefära fräsa helt kort. Tillsätt grönsaksbuljongen samt salt och cayennepeppar. Låt allt koka så att det blir mjukt i ca 15 minuter. Rör ner citronsaft och grädde. Purea och smaka av på nytt.
Servera med pumpakärnor och pumpaolja.

Andra bloggar om , ,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...