05 oktober, 2008

Piffig persilja

Det blev inga trattisar för vädret var uselt och jag satt framför datorn istället. Fick mycket gjort så jag är nöjd ändå med helgen.



Den sista vitkålen stuvades och smaksattes med senap. För att piffa upp den lite hällde jag i en del finklippt persilja. Det fick mig att tänka på hur vi ungar alltid fick klippa persilja i ett dricksglas och frågade mamma - är det tillräckligt finklippt nu? Nej, klipp lite till var svaret. Det skulle vara riktigt fint. Persilja hade vi väldigt ofta i grytor och stuvningar, både för smak och färg. Idag förstår jag det men då tyckte jag inte att det var så viktigt.



Eftersom vitkålsstuvningen var relativt mager gjorde jag lite stekta äppelskivor. Här fick de smak av färsk ingefära och mörkt muskovadosocker. Jag har ofta färsk ingefära i frysen.

Med fantasi och lite fynd i skåpen kan man variera äpplen i oändlighet.

1 kommentar:

Hanneles paradis sa...

Jag älskar vitkålsstyvning!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...