28 oktober, 2008

Kvitten


Sitter och drar in den otroligt goda doften av kvitten. Frukterna ligger i en skål i mitt vardagsrum och är en ren njutning att titta på och sätta näsan tätt intill för att de kittlar fantasin.

I Sverige finns inte äkta kvitten, ett träd, men väl Rosenkvitten (chanomeles japonica), en buske som är ganska så vanlig i våra trädgårdar*. Frukten från busken går utmärkt att använda till gelé och till konfekt. Jag gillar tanken att man först gör gelé och sedan passerar moset som blir "över" och använder till en konfekt. Moset breds ut på ett smörpapper och får torka. Sedan skär man det i kuber. Med självklart går det att göra ett mos direkt utan att försöka få fram ett gelé först. Anette i mitt franska kök har använt frukten i en läcker kaka och kört frukten i micron innan hon kokat den med socker. Så kan man göra även för att göra ett mos till konfekt.

Granivoren har listat flera kvittenrecept.

*Uppdaterat med info från Märtha som har god trädgårdskoll.

Andra bloggar om , ,

9 kommentarer:

Örjan sa...

Tipsa Brödrebecka var hon kan hitta kvitten till sitt planerade brödbak

Elin sa...

Jamen VAD doftar det? Och HUR smakar det? Jag fatta ingenting!

Ses vi på det Goda Köket i nästa vecka förresten? Jag funderar på att gå dit dagtid på fredagen...

kryddburken sa...

Kvitten är för mig ganska okänt, jag har sett dom, hört talas men aldrig luktat på dom eller smakat! låter himla intressant!

Kinna sa...

Örjan - Kvitten är rätt svårt att få tag på. Vi har det i trädgården och jag vet att Ett öppet fönster Karin köpt det i Malmö någonstans, men här i Stockholm har jag aldrig sett det trots att jag frågat på Bondens egen etc.

Elin - Svårt att beskriva en doft. Visst ska jag på Det goda köket. Kommer att spendera fredag från kl 16 där och fram tills det stänger. Brukar vara bästa dagen. Jag försöker komma ihåg att ta med mig en frukt så du får lukta.

Kryddburken - åh, jag tror du skulle gilla dem. Har du ingen trädgård och kan sätta en buske?

Rebecca sa...

Lite komiskt att vi skrev om kvitten samma dag. Jag ska försöka få tag i det, även om det verkar bli svårt.

Hanneles paradis sa...

Jag har aldrig riktigt lyckas göra nåt... 2 st i egen trädgård, har sett i invandrarbutiken också.

Daniel Roos sa...

Kvitten är en kul produkt att jobba med. Men viktigt att man tillagar den på rätt sätt annars smakar den inte bra. Hoppas du mår bra Kinna ha det så bra mvh Daniel

Kinna sa...

Daniel - ha det så bra själv och en skön helg!

görel sa...

Jag hittade kvitten i butikerna för första gången förra året, vilket i och för sig inte behöver innebära att det inte fanns innan dess ... men både förra året och i år har jag sett både på Coop Forum och ICA Kvantum här i Uppsala. Då borde det gå att få tag på i Stockholm också! (Enligt NE går kvittenträdet bara att odla längs söderut i Sverige.)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...