12 oktober, 2008

Jag är en ekorre till själen

Nu är jag som en ekorre. Jag saftar, syltar, fryser och fyller ladorna. Snart finns det inte plats för mer.

Jag tycker att det blir dyrt med färska kryddor under vintern och sen har de inte heller så mycket smak så innan det blir frost passar jag på att fylla på förråden. På gården (i innerstan) har jag odlat en del. I år blev det enormt mycket gräslök och jag har skurit den fint och lagt i plastburk. Den är god att ha i soppor och sallader. Salvia tycker jag också är gott. Vet inte om det är bästa sättet att frysa hela blad men det är vad jag gör iallafall. De är goda att steka i smör och ha till pasta eller lamm. På handduken ligger också Libbsticka men den tänkte jag i första hand äta helt färsk under veckan som kommer. Färsk dragon har jag redan skördat och den använder jag bl a i såser bl a den här med torkade tomater.


Inspiration till att frysa örter har jag från Jamie Oliver och jag tror att han i de allra första programmen som sändes, alltid frös överblivna kryddor. Sen har dill, persilja och gräslök alltid frysts in hos oss. Som barn på 60-talet var man inte så bortskämd med att allt fanns färdigt i frysdisken. Inte hade vi så nära till en välsorterad affär heller. Vi fick helt enkelt vara ekorrar själva. Något som jag uppskattar idag.

5 kommentarer:

Åsa sa...

Åh, vad kul att du ändå gör slag i saken! Det är riktigt inspirerande. Jag "tänker" att jag ska lägga in och konservera än det ena än det andra men av någon underlig anledning handlar jag inte efter mina tankar...
Men min gräslök ligger i a f hackad i en plastburk i frysen :) Rosmarinen har jag repat idag och stoppat i en burk.

Anonym sa...

Å vad jag blir inspirerad jag också - har en del örter kvar i trädgården - troligen frostnupna nu - men jag ska kolla vad jag kan göra jag också.

I helgen har jag lagat mat för första gången på länge - hade helt tappat lusten - men nu börjar det kännas kul igen. Tror jag tappade lusten för flera år sen när barnen flyttat hemifrån - men livet är fullt av vågor och dalar. Kram! Maud D

Kinna sa...

Åsa och Maud bara att en grå måndag morgon få läsa det ni skriver gör mig inspirerad. kram

Hanneles paradis sa...

Jag har aldrig syltat, lite bär i frysen bara..

Kinna sa...

Hannele - prova för det är lätt och blir gott. Du som har trädgårdsintresse, har du inga bär eller frukter.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...