26 oktober, 2008

Grönsakssoppa


Helt vegetariskt är lätt när det finns så mycket färska svenska grönsaker. En favorit hos oss är grönsakssoppan. Här är den dessutom med hemkokt buljong som ger lite extra god smak. Soppan är tacksam att frysa in och ta fram vid senare tillfälle.

Potatisen reder soppan till viss del men med lite extra redning blir den bättre tycker jag.

Grönsakssoppa

buljong
potatis
morötter
purjolök
blomkål
ärtor
gröna bönor
paprika

Redning
mjölk
mjöl

Dekoration
persilja

Koka upp buljong med potatisen i tärningar. Lägg i morötter i slantar eller tärningar och strimlad purjo efter ca 10 min. Låt koka ytterligare 10 min. Lägg i blomkål i små buketter. Skaka upp redningen, häll i soppan och låt koka någon minut. Innan servering tillsätts ärtor, bönor och paprika. Strö över finklippt persilja vid servering.

En ostmacka är god till eller servera en mer rejäl efterrätt t ex äppelkaka nu i äppeltider.

2 kommentarer:

gardensfirstpiper sa...

sådana här bloggar gillar jag,den likar min...

Matblogg.se sa...

Mums min ärade Kinna! Mums tameattan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...