08 oktober, 2008

Gammaldags paj

Vi fullkomligt frossar i goda efterrätter eftersom det finns så mycket fin frukt just nu. Den här pajen kan man göra med vilken sorts frukt man vill. Här har jag använt plommon.

Gammaldags paj
(6-8 pers)
PAJDEGSSKAL
150 g rumsvarmt smör
3 dl vetemjöl
75 g sötmandel
3 msk socker
1 ägg

FYLLNING
Säsongens bär
Socker

DEKORATION
ägg
2 msk pärlsocker

Skålla och mal mandeln. Blanda i en matberedare: smör, vetemjöl, mandel, socker och halva ägget (resten penslar man med). Arbeta ihop till en smidig deg som får vila. Kavla ut 2/3 av pajdegen till en form. Fyll pajskalet med bär. Kavla ut resten av degen och skär remsor och gör ett galler över pajen. Pensla remsorna med ägg. Strö över pärlsocker. Grädda i 175°C i ca 40-60 min. Servera med lätt vispad grädde eller glass.

Följ min blogg med bloggkoll

10 kommentarer:

Emma sa...

Tack Kinna :)

Pajen ser god ut, gillar mönstret.
Snyggt fat också!

Hanneles paradis sa...

Vi finnar älskar bärpajer gjord på vanlig vetedeg (med jäst, inte bakpulver), men det där ser läcker ut.

Ehsanologi sa...

Hellå. Ehsan här från SR Din Gata 100,6 i Malmö.
vi kommer tipsa om det här receptet idag på eftermidagsshowen.
Du har en superblogg och detta ser såååå smarrigt ut att det vore en synd att inte sprida detta recept.

Jag har oxå lagt upp det på vår hemsida med referens och länk till din blogg så klart.

Tusen tack.
mvh.
Ehsan Noroozi
programledare Din Gata 100,6
www.sr.se/dingata

klicka på middagstips.

Elina Jonsson sa...

åh så fantastiskt att favvokanalen brassar mormorspaj..! nu även uppmärksammat hos mig :)

Kinna sa...

Ehsan - coolt, jag har redan letat fram länken på webben! =)

Fru B sa...

Vacker paj!

Igår bakade jag 'Svens kaka' ur boken. Den blev super god. Rostade även tunna skivor och bröt ner i hemgjord nyponsoppa - mums. En kaka som jag kommer att göra fler gånger.

Ehsanologi sa...

Tack ska DU ha!

Det är bloggar som denna som inspirerar mig att fortsätta gör mat-radio.

supermat med mycket hjärta.
thats the way to go!
// e

Lasse sa...

Läste jag just att ni frossar i efterrätter? Hm tur att det är långt kvar till badsäsongen....
eller så får ni bjuda in era vänner så att ni inte behöver äta allt själva :-).

/Lillebror

Kinna sa...

Lasse - jo, det är nog tur att det är ett tag till nästa sommar. Bilringar smyger sig på.

Kinna sa...

Ehsan - det är personer som du som gör skillnad. Ämnena i programmet var allvarliga och diskuterades ändå med humor. Nobelpriset i litteratur och att slå andra, bl a sin partner. Hur många kan ta upp sånt i ett och samma program plus skön musik och ett pajrecept. Inte vanligt eller lätt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...