30 oktober, 2008

Det goda köket min favoritmässa

Årets höjdpunkt är för mig matmässan i Älvsjö. Jag brukar strosa runt i flera timmar efter jobbet på fredag kväll. I mina ögon bästa tiden för att besöka den. Självklart kommer jag också att vara med på lördagen kl 12 då det är utdelning av matbloggspriset på Den goda maten scenen*.

Det finns så mycket kul på mässan men jag tänkte först av allt rekommendera att man tar pendeltåget eller nån gratisbuss från Kungsan* hit ut. Det är av två anledningar. Man slipper leta parkering och man kan prova vin och andra alkoholhaltiga drycker utan att få dåligt samvete. Alltid brukar det vara något som lockar smak- och doftlökarna.

Nästa rekommendation är att redan nu kolla in alla aktiviteter och eventuellt köpa biljett i förväg. Någon vinprovning är redan slutsåld vet jag och själv tycker jag det är svårt att bilda sig en uppfattning när man kommer hit. I år är det ovanligt mycket som erbjuds. Aktiviteterna hittar du här.

Sabreringsskola, prova champagne och ost, festikettboken, så lyckas du med julgodiset (Mia Öhrn) och världens äckligaste mat med Lisa Förare är nog några av de aktiviteter jag kommer att kika närmre på. Den hemlige kocken har också ett föredrag som kan vara intressant.

*Uppdaterat: Utnyttja Gratisbussarna från Kungsträdgården. Nyhet för i år är att det finns gratisbussar för besökarna till Stockholmsmässan under helgen 7 - 9 november. Bussarna avgår från Hamngatan (utanför Restaurang Fridays, Kungsträdgården) flera gånger per dag och tar er kostnadsfritt till kassorna vid Östra Entrén, där även bussen tillbaka till city går.

Andra bloggar om , , , ,

*uppdaterat

3 kommentarer:

Hanneles paradis sa...

Det var en bok om mat för äldre "Smaker vi minns", som dom pratade om i radion. Ett tips var att servera i gammalt vackert porslin. Boken vann sin klass.

Kinna sa...

Hannele - jag älskar just gammalt porslin.

Hanneles paradis sa...

Samma här :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...