16 oktober, 2008

Chokladprovning med vin

Att få prova vin och choklad ihop är alltid spännande. Framförallt då det är relativt svårt som lekman att hitta bra kominbationer. Xoko hade tillsammans med Nebbia vinimport dukat upp med hallonkoka och mörk choklad som "lock och botten", apelsin och hasselnötskmousse på sked samt marsipan/dadlar/aprikos fyllning i den lilla rundade pralinen. Till det serverades en Valpolicella där torkade druvor ingår samt Beerenausleese av där Grüner Veltliner och Chardonnay, angripna av botrytis ingick.* Behöver jag säga att det smakade helt utsökt.




När vi frågade om vilken choklad Xoko de använde fick vi veta att de använder Michel Cluizel och just det vi smakade var odlat i en tobakslund. Tonen i chokladen var verkligen lite rökig och häftig. Här har jag skrivit om Cluizels 1er cruer och plantager.



Lindt hade just kommit ut med en choklad smaksatt med cayenne och mango. Härlig styrka i den men det som jag tyckte var ett strå vassare var chokladen med havssalt. Här blev jag nästan chokladfrälst.



*Uppdaterat. Vinerna kommer troligen på systembolagets beställningssortiment 1 Januari eller 1 Februari 2009. Förnärvarande går de att beställa som privatimport via systembolaget

Vinerna var
Cuvee Beerenauslese Reumann 2006
(Chardonay och Gruner Veltliner)

Recioto della Valpolicella La Sengia 2006
(Corvina 40%,Corvinone 30%, Rondinella 20%, Dindarella & Croatina 10%)

8 kommentarer:

Rebecca sa...

Gillade du Michel Cluizels Maralumi? I så fall borde du testa Pralus Papouasie, Tanzanie eller Ghana. Ghanan är riktigt rökig, och passar bra på hösten till t.ex. ett kraftigt rödvin.

Kinna sa...

Ja, jag köpte den samt en som hade en citrus ton. Tack för tipsen. Det här är verkligen en choklad för finsmakare. =)

Rebecca sa...

Ååååh, var det Mangaro eller Concepcion? Det är två av mina absoluta favoriter. Gillar du den borde du prova Madagaskar från Pralus. Tillverkad på fruktiga Criollobönor som verkligen har citruston. Den kan avnjutas till en riktigt fruktig champagne.

Bendel sa...

Tack för fina rapporter! från henne som inte hinner gå på så mycket av alla spännande saker som händer i matvärlden.

Åsa sa...

Herre jösses, det är så att jag nästan slickar skärmen nu juh! Slurp...!
Här i Göteborg finns en gammal chokladtillverkare/butik Flickorna Kanold som gjort en "Göteborgspralin" med flingsalt på toppen. Den är supergod!
Missade ju galet nog chokladfestivalen då jag vart lite tagen efter att jag hälsat på Jan Eliasson. Var ju påväg till Djurgården när stegen istället drogs mot det vita tältet i Kungsträdgården...Resten är historia ;-) Kanske, kanske hinner jag med Chokladkalaset här på Stadsmuseet under Allhelgonahelgen. Men nu måste jag nog ge mig ut på jakt efter något i chokladväg.

Ha en trevlig helg!
Krams

Vera sa...

Åh, som jag letat efter den där havssaltchokladen! Den finns inte i en affär nära mig om man säger så... Annat var det förr när vi hade en chocolatier som gjorde handgjorda praliner med flingsalt! Kunduppslutningen var dessvärre för dålig så de gick i konken och nu är jag snart så desperat att jag börjar experimentera fram salta chokladpraliner själv ;)

Markus, förmedlar chokladprovning sa...

Hej och tack för ett inspirerande blogginlägg. Jag stötte på det när jag var ute och letade information om chokladprovning.
Jag blev som sagt inspirerad att lära mig mer av ditt inlägg. Har insett att choklad verkligen kan vara en njutning likt både vin och ost.
Ska se mig om lite mer i butikerna i närområdet för att se vad det finns för utbud av lite exklusivare choklad, gärna mörk, där.

Kinna sa...

Tack Markus! Roligt att även du som jobbar med chokladprovning tyckte det här var kul. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...