08 september, 2008

Spaningar på Formex


Här kommer mina span på Formex (design och presentmässa) häromveckan. Vi stod ju själva och ställde ut i området Tasty Things och tasty var det runtomkring oss. Mitt emot stod Birgittas matbod som vi känner sen gammalt då Hans Tunhov bor hos oss varje höst. Deras citronhonung är en hit liksom valnötshonungen som jag gillar skarpt. Jag har också köpt deras tomatmarmelad som är supergod till ostar.



Lite längre ner stod La Praline. Jag spanade in deras chokladspread att värma i mikron, till pannkakor eller doppa färsk frukt. Eller som en av reklambilderna föreslog till kroppsmålning ☺. Ha ha. Med lite fantasi var användningsområdena flera.



Jag testade deras chokladtryfflar, en med chili, en med krossade kaffebönor i och en med whiskey. Den med chili smakade inte så mycket chili tyckte jag men Anette som presenterade tryfflarna tittade bara på mig med glimten i ögat och sa…vänta du bara…och en stark härlig chilismak spred sig i gommen. De var verkligen goda. Spreaden var väl inte riktigt ”my cup of Tea”.



Runt hörnet låg nästa spännande utställare, Nibble gård. Alla deras produkter är gjorda på svenska produkter, förutom vaniljstång och citron som vi inte får tag på naturligt, sa Roland Eriksson leende. Bondens glögg på äpplen, svarta vinbär och kryddor var god och alkoholfri. En riktigt god fikonmarmelad med balsamico med syra som bryter fint till ost men det som jag verkligen gillade var en lingonmarmeladen smaksatt med vanilj. Roligt med en fast konsistens på lingonen och ytterligare ett användningsområde.



Jag hittade mineralvatten med smak av älggräs och skvattram hos Svenskt mathantverk, vatten som jag även hittat på Cajsa Varg på söder. Annorlunda och jättegott.



Svenskt mathantverk förde också rosenhonung som är en favorit.




Scandchoco
hade fantastisk vackra förpackningar och underbar choklad bl a med smak av svarta vinbär och med blåbär överdragen med vit choklad.



Men jag är tokig i chilismak och en sort som föll mig på läppen var chilinötter med mjölkchoklad. Jag var tvungen att ”provsmaka” flera gånger. =)



Olika vackra tepåsar och andra förpackningar tilltalade mig också. Se extra på den som är en trekant med ett vackert löv att hålla i.


The Colonial tea company
stod till höger om oss med vackra och väldigt goda teer. Vilken är din favorit frågade jag? Det röda med enchinaea fick jag till svar. Efter provsmakning kan jag bara hålla med. Verkligen supergott tea. Batteriet var slut i kameran och tyvärr har jag ingen bild men kika hos lillasyster Elina så har hon plåtat.



Sista spanet var snett mittemot oss hos Alterhedens rabarberi. Favoriterna var rabarberlakrits marmelad och rosenmarmelad. Till rabarberlakritsen var rådet att äta riktigt starka ostar. Ju starkare ost desto läckrare smakkombo. Återstår att pröva.

4 kommentarer:

Marina sa...

Åhå det där mineralvattnet med älggräs ser gott ut!

kryddburken sa...

Just citronhonungen är rosenhonungen gillar jag skarpt! Citronhonungen smaksatte jag en äpplekräm med för lite sen, blev riktigt gott! Rosenhonungen lyxar jag till silverteet med! :-)

Rebecca sa...

Om du gillar chili och choklad måste du ta dig till Annelie K i Uppsala (http://anneliek.se/). Hon gör utan tvekan Sveriges godaste praliner. Hennes mörka tabascopralin är underbar, likaså chilin i mjölkchoklad.

Kinna sa...

Marina - prova, du kommer att gilla vattnet.

Kryddburken, vilket bra tips. Jag ska handla en burk nästa gång jag träffar Hans.

Rebecca, tack för tipset. Det är ju inte så långt till Uppsala. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...