14 september, 2008

Middag i höstens tecken

Jag gillar att laga av de produkter som finns just nu. Godaste smakerna utvecklas när det är säsong och jag inbillar mig även att de innehåller mest näringsämnen också. Dessutom blir det ekonomiskt för miljö och plånbok att köpa säsongens saker.



Vem kan motstå en kantarellmacka? Lättare och godare kan det inte bli.



Fin squash finns just nu och blev grunden till en av de läckraste soppor jag någonsin gjort. Svampbuljongtärningen var avgörande för smaksättningen. Ett par salviablad, lätt frästa i smör blev fina och gav läcker smak till soppan.

Squashsoppa

1 stor squash
rester av Kavli mjukost
en skvätt crème fraiche (34%)
1 st svampbuljongtärning
salt

Skär squashen i bitar och fräs i lite smör. Tillsätt en aning vatten, mjukost, crème fraiche och svampbuljongen. Låt koka tills squashen är mjuk. Mixa i matberedare eller med mixerstav. Smaka av med lite salt.



Avslutningsvis enklaste, enkla äppelkakan, serverad med en skvätt grädde eller en glasskula. Hela middagen var helt vegetarisk dessutom.

Äppelkaka

Skala och kärna ur ett par äpplen. Dela i mindre bitar och lägg i en smord ugnsfast form. Strö över ströbröd och lite socker. Klicka över margarin och häll på en skvätt vatten. Grädda i ugnen på ca 200-225 grader tills äpplena fått färg.

2 kommentarer:

rubusarcticus sa...

Åh, kantareller har jag inte ätit på åtminstone ett år! När jag är hos mormor i söder brukar hon skämma bort mig med kantarellstuvning på tekaka... mmmmm..

Lotta sa...

Snabbäppelkaka var en helt suverän idé när man inte ens ids göra smuldeg. Detta måste jag testa nästa dag jag har alla barn hemma, i kväll är de uthyrda till dagisövernattning och mormor :)

Du har en liten nominering att hämta hos mig

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...